پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاد دانشگاهی خوزستان، قطب مته‌های حفاری است

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، عبدالمجید حسنی با اشاره به شکل‌گیری پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاد دانشگاهی خوزستان بر اساس نیاز صنعت، به ویژه صنعت نفت به واحد تدوین دانش فنی و بازرسی با هدف خودکفایی در طراحی و ساخت قطعات، اظهار کرد: این پژوهشکده از حدود سال‌های ۷۹، ۸۰ کار خود را با راه‌اندازی مرکز بازرسی قطعات صنعتی و تدوین دانش فنی آغاز کرد.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این مرکز، نیازهای پژوهشی نیز به‌وجود آمد و گروه‌های پژوهشی برق، مکانیک و شیمی شکل گرفت که البته گروه شیمی بعدها به گروه پژوهشی شیمی و مهندسی شیمی تغییر نام داد. مرکز بازرسی نیز محور ارائه خدمات مهندسی را برعهده داشت و در حال حاضر نیز همان کار را ادامه می‌دهد.

سرپرست پژوهشکده تکنولوژی تولید سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر سه گروه پژوهشی برق، مکانیک و شیمی و مهندسی شیمی و سه مرکز خدمات  تخصصی مهندسی و بازرسی، آزمایشگاه شیمی و مرکز برق و کامپیوتر زیرمجموعه این پژوهشکده فعالیت می‌کنند.

حسنی با تاکید بر اینکه محور فعالیت‌های پژوهشکده در ابتدا مرکز بازرسی بود که نیازها را در جامعه صنعتی ایجاد کرد، گفت: اکنون گروه پژوهشی مکانیک در تعریف پروژه‌های پژوهشی پیشتاز است و پروژه‌های ملی و در حد بین‌المللی را تعریف کرده است و خط تولید مته را در دست راه‌اندازی دارد. این گروه پژوهشی با راه‌اندازی خط تولید مته، یکی از نیازهای اساسی شرکت نفت و شرکت ملی حفاری را تامین می‌کند و به‌عنوان تنها تولیدکننده مته، کار بومی‌سازی را به‌طور ۱۰۰ درصد انجام داده است. گروه‌های دیگر نیز این مسیر را طی می‌کنند که بتوانند یکی از نیازهای صنایع استان را رفع کنند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین شاخص عملکرد پژوهشکده، تولید مته‌های حفاری مورد نیاز صنعت نفت است و بر اساس این شاخص ادعا می‌کنیم که قطب تولید مته حفاری در کشور و تنها مرکزی هستیم که به‌طور ۱۰۰ درصدی دانش بومی را ایجاد کرده و در حال راه‌اندازی خط تولید است.

سرپرست پژوهشکده تکنولوژی تولید سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان مهم‌ترین برنامه این مرکز در سال جاری را راه‌اندای خط تولید برای مته‌هایی که دانش فنی آن‌ تدوین شده و همچنین تدوین دانش فنی طراحی و ساخت مته‌های جدید عنوان و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون دانش فنی تولید مته‌های دندانه‌ای را کسب کرده‌ایم و در حال راه‌اندازی خط تولید این نوع مته‌ها هستیم. همچنین فرآیند بومی‌سازی دانش فنی طراحی و تولید مته‌های الماسی (PDC) نیز در حال انجام است و مهم‌ترین برنامه امسال نیز بر اساس تعهدی که به شرکت نفت داده‌ایم، راه‌اندازی خط تولید مته‌های دندانه‌ای است. اکنون مته‌های دندانه‌ای و همچنین PDC‌ در انحصار کشورهای صنعتی است، البته چین نیز دانش فنی مته را کسب کرده، اما هیچ‌کدام از کشورهای خاورمیانه تاکنون نتوانسته‌اند به دانش فنی آن دست پیدا کنند و کشورهای معدودی در جهان، دانش فنی و خط تولید این محصول را به صورت هم‌زمان در اختیار دارند.

وی با بیان اینکه در واحدهای پژوهشکده سعی کردیم رشد متوازن را نیز رعایت کنیم، گفت: البته وقتی یک گروه پژوهشی به یک دانش فنی دست می‌یابد و بر اساس آن دانش فنی می‌خواهد که خط تولید راه بیاندازد، نمی‌توانیم آن گروه را متوقف کنیم که همه با هم حرکت کنند، اما سعی کرده‌ایم که گروه‌های دیگر نیز عقب نیافتند و در پروژه‌های پژوهشکده از خدمات همه گروه‌ها و مراکز استفاده کنیم. پروژه‌های پژوهشی نیز مشترک هستند و همه گروه‌ها بسته به نوع پروژه مشارکت می‌کنند.

سرپرست پژوهشکده تکنولوژی تولید سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان در خصوص مسیر فعلی حوزه پژوهش در سطح کشور و لزوم تعامل و همکاری بیشتر صنایع و سازمان‌های مختلف با جهاد دانشگاهی در حیطه‌های پژوهشی، اظهار کرد: متاسفانه در کل کشور و اهواز، به پژوهش به‌عنوان یک مقوله تزیینی نگاه شده و می‌شود و به همین دلیل بودجه لازم به این بخش تخصیص نمی‌یابد و معمولا با مشکلات اجرایی عدیده‌ای سروکار دارد.

حسنی تصریح کرد: دامنه عملکرد پژوهشگران استان و جهاد دانشگاهی بسیار وسیع‌تر و بهتر از این می‌تواند باشد، اما به‌دلیل آنکه در کشور کمتر به این مباحث اهمیت داده می‌شود و به‌طور مثال شرکت نفت و ملی حفاری علاقه‌مند به خرید از خارج بودند، کمتر به این حوزه ورود می‌کردند تا اینکه در سال ۱۳۹۴ پروژه بومی‌سازی۱۰ قلم کالای اساسی صنعت نفت مطرح شد و تاحدودی حوزه پژوهش برای تولید این اقلام جدی گرفته شد.

وی عنوان کرد: از این نوع اقلام و تجهیزات، بسیار داریم که جهاد دانشگاهی و پژوهشگران دیگر می‌توانند در این مسیر گام بردارند و خودکفایی ایجاد کنند. با توجه به شعار امسال نیز این موضوع، جای بسیار دارد و اگر مشکلات کم شود، این مسیر بهتر پیموده می‌شود.

سرپرست پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاد دانشگاهی خوزستان در توضیح مهم‌ترین چالش‌ها به "فرهنگ واگذاری نیازهای تولیدی، صنعتی، تجهیزاتی و قطعاتی به داخل" اشاره و خاطرنشان کرد: اگر این اعتماد ایجاد و مبنای فرهنگ اعتماد بیشتر شود، پژوهشگران می‌توانند مسیر را بهتر طی کنند.

حسنی درباره طرح‌های پژوهشی جاری این پژوهشکده اظهار کرد: در بحث مته سه پروژه پژوهشی در حال اجرا هستند که از سال ۱۳۹۵ آغاز شده‌اند و تا سال ۱۳۹۷ ادامه دارند. همچنین ۲ پروژه دیگر در خصوص مته تعریف شده است. گروه پژوهشی برق دارای ۲ طرح پژوهشی در حال اجرا در زمینه انتقال اطلاعات به روش تله‌متری و انرژی خورشیدی است و گروه پژوهشی شیمی نیز ۲ طرح پژوهشی در حال اجرا دارد.

وی درباره راهکارها برای افزایش تعامل و ارتباط میان جهاد دانشگاهی و سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های پژوهشی این نهاد، گفت: اگر روند فعلی با قوت ادامه یابد، به نتایج خوبی خواهد رسید. ارتباط واحدهای جهاد دانشگاهی با شرکت‌های صنعتی نیز باید تقویت شود و این ارتباط به‌طور منظم و مرتب چه در سطح رئیس جهاد دانشگاهی در کشور یا رؤسای واحدها و سازمان‌ها در استان، برقرار شود.

سرپرست پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاد دانشگاهی خوزستان با اشاره به رویکرد جهاد دانشگاهی برای تقویت و توسعه ارتباطات میان واحدهای مختلف این مجموعه در سطح کشور، افزود: اگر این رویکرد بتواند عملیاتی و ارتباط و همکاری واحدهای مختلف تقویت شود، یک هم‌افزایی خوب در حوزه ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها ایجاد می‌شود که در توسعه فعالیت‌های پژوهشی نقش عمده‌ای خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا