بزه جنسی مرتبط با کودکان در فضای مجازی

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت آنلاین، درحالی که میانگین سنی استفاده‌کنندگان فضای مجازی بسیار پایین است، خانواده‌ها بدون ضابطه و آموزش‌های اولیه و نظارت مراقبتی کودکان خود را در دریای عظیم این محیط پرمخاطره قرار داده و بدون نظارت و مدیریت صحیح آنها را در استفاده از این فضا آزاد می‌گذارند.

موضوع اصلی در این زمینه بحث تحریکات و تجاوزات جنسی در این فضا به کودکان است که خطری بسیار جدی در فضایی خارج از فضای واقع خواهد بود.
همان‌طور که استفاده از اینترنت گسترش می‌یابد، خطر رویارویی اطفال با مطالب نامناسب و به ویژه فعالیت‌های مجرمانه توسط  کودک‌دوستان و هرزه‌نگاران کودک نیز افزایش می‌یابد، درواقع دنیای سایبر زمینه انتقال فعالیت‌های مجرمانه مختلف این متجاوزان را از فضای واقعی به فضای مجازی فراهم کرده است. این امر، از نگاه بزهکاران تجاوزات جنسی نیز مغفول نمانده و لذا عصر نوین مجرمیت، شاهد پدیده کوچ بزهکاری به دنیای سایبر و همچنین وقوع جرایم سایبری محض است که خاص این فضاست.
در واقع دنیای سایبر، فرصت‌های تازه و بسیار پیشرفته‌ای را برای قانون‌شکنی در اختیار انسان می‌گذارد، همچنین، توان بالقوه ارتکاب گونه‌های مرسوم و کلاسیک جرایم را به شیوه‌های غیرمرسوم و بسیار جدید سوق می‌دهد.
وقتی کودک به تنهایی در فضای مجازی قرار دارد، صغیری است که خوب را از بد تشخیص نداده و مصادیقی که تا به حال با آن مواجهه نشده برای او جذاب می‌نماید، مهمترین موضوع در این زمینه شاخص‌های فیزیولوژیک جنسی و مسائل اندام تناسلی وی است و با کسی که این مسائل را با او مطرح می‌کند، سریعا وارد صحبت می‌شود و به راحتی با او ارتباط برقرار می‌کند.
متجاوزان با اقدامات بی‌شرمانه و با فریب کودک با ارسال تصاویر و فیلم‌های نامناسب و مستهجن، بیان داستان‌های شهوت‌آلود و جنسی و تحریک کلامی او را ابتدا کنجکاو کرده و قوه تخیل جنسی او را برمی‌انگیزند و سپس وارد حریم عفت کودک شده و کودک نیز که این مسائل برایش تازگی دارد به دنبال کنجکاوی بیشتر سریعا تن به اجابت خواسته‌های متجاوز می‌دهد.
مهمترین تجاوز از این بعد کنار رفتن پرده‌های عفت برای کودک در این سن است که نیازمند آموزش‌های حداقلی شناخت مسائل فیزیولوژیک جنسی است. فراتر از این، اثرات مخرب جبران‌ناپذیری به ویژه برای اطفال دختر که به سن بلوغ رسیده‌اند از پی این تجاوزات به وجود خواهد آمد که آثار و تبعات آن را تا دوره جوانی و شاید بعد از آن به همراه خواهند داشت.
تخریب دیگر، تخریب شخصیت اجتماعی و تغییر منش کودک و تاثیرپذیری از این تجاوزات و هم‌طیف‌شدن و پذیرش شخصیت بزهکارانه و اعتیاد به اتفاقات مبتلا به خود و تلاش برای هم‌سوکردن همسالان خود با این جریانات است که بسیار خطرناک بوده، درواقع این کودک خود عاملی برای اشاعه فحشا به‌صورت عینی و نه دیگر در فضای سایبر برای هم‌رده‌های خود خواهد بود.
درخصوص ویژگی جنسیتی کودکان گرفتار در این نوع حملات باید گفت در اکثر موارد، دختران قربانی هستند و مردان به‌عنوان متجاوزگرشناخته می‌شوند، اگرچه داده‌های قابل‌مقایسه‌ای نیز در مورد خشونت جنسی علیه کودکان پسر و مقاربت جنسی تحمیلی در میان کودکان پسر نیز موجود است.
با این حال، واکنش‌ها در بین دختران در مقایسه با پسران در مقابله با این تجاوزات بسیار متفاوت است؛ چراکه پسران زمانی‌که در معرض این آزار و اذیت‌ها قرار می‌گیرند آن را با والدین خود مطرح نمی‌کنند و هیچ‌وقت هم نخواهند گفت و این موضوع آزاردهنده سال‌ها درون خودشان همچنان باقی می‌ماند، ولی بازتاب‌های آن را در دوران بزرگسالی به اشکال مختلف می‌بینیم، اما اغلب دختران در صورت داشتن ارتباط نزدیک و صمیمی با خانواده و به ویژه مادر خود این مسائل را مطرح کرده و از آنان یاری می‌جویند، هرچند در میان دختران نیز مشاهده شده به علت شرم از مطرح‌کردن چنین مسائلی این راز را همیشه در خود محفوظ نگه می‌دارند، به طور کلی احساساتی نظیر شرم، گناه و عذاب وجدان باعث می‌شود کودک از صحبت پیرامون اتفاقات ناخوشایندی که در اینترنت برایش پیش آمده، طفره برود و این همان چیزی است که فرد متخلف بسیار از آن بهره می‌برد.
درخصوص زمینه‌های پیشگیری باید گفت مهمترین عامل پیشگیری از این جریانات والدین و مراقبان کودک هستند، همان‌طور که نمی‌گذاریم کودکان‌مان تنها در شهر راه برود، نباید بگذاریم در فضای اینترنت هم تنها بماند.
تعیین پیش‌شرط‌ها برای استفاده‌ امن و بهینه از اینترنت بسیار لازم و ضروری است، به همین دلیل مهم است که کنار کودک باشید، با علاقه نشان دادن و درگیر شدن، می‌توانید به کودک آموزش دهید که اینترنت فضایی است که ما با آنها سهیم هستیم، به همین دلیل اگر دنیای مجازی‌تان را با کودک سهیم شوید، بی‌تردید راحت‌تر می‌توانید درباره تجارب اینترنتی، چه مثبت و چه منفی، با کودک صحبت کنید.
یک راه خوب برای سهیم شدن در اینترنت، انتخاب بازی‌ها، نرم‌افزارها و فیلم‌هاست، اجازه دهید آنچه را که در بازی یا فیلم می‌گذرد به شما نشان دهند یا درباره‌ آنها حرف بزنند، اگرچه همیشه لازم است به محض کشف بازی، فیلم یا چیزهای جالبی در تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ و رایانه کودک، وارد جریان شده و درگیر موضوع شوید.
در اسناد بین‌المللی نسبت به کودکان بزه‌دیده ناشی از جرایم رایانه‌ای رویکرد افتراقی در پیش گرفته شده است، در حالی که در حقوق داخلی ایران به ویژه در قانون جرایم رایانه‌ای که درواقع قانون خاص محسوب می‌شود، تفاوتی بین بزه‌دیدگان عادی و کودک ملاحظه نمی‌شود، لزوم قانون‌گذاری ویژه و حمایت از کودکان در این زمینه بیش از پیش نمایان است، چراکه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه ابزار و کارکردهای فضای مجازی، خطرات و به تبع آن جرایم مربوط به آن افزایشی چشمگیر خواهد یافت و همان‌طور که بیان شد طیف‌های سنی مختلف به ویژه کودکان را درگیر خود خواهد کرد، خطری که در گذشته‌ای نه‌چندان دور وجود نداشته است.
باید پذیرفت فضای مجازی یک واقعیت است، نه می‌توان آن را حذف کرد و نه تحت‌کنترل درآورد، باید آن را به رسمیت شناخت و با حمایت از گردش آزاد اطلاعات به سالم‌سازی فضای مجازی پرداخت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا