افتتاح سومین پارک جهاد دانشگاهی به‌زودی

دکتر محمد صادق بیجندی امروز در نشست خبری به مناسبت سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جهاد در بحث اشتغال در حوزه دانش‌آموختگان تقریبا پیشگام بوده است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در دهه هفتاد با نگاه به آینده سازمانی تحت عنوان سازمان همیاری اشتغال دانش‌آموختگان تشکیل شد که تکلیف این سازمان مقدمه‌ای برای جلوگیری از بحران اشتغال دانش آموختگان بود.

رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان (ستفا) افزود: اما با توجه به اینکه در کشور به موضوع پیشگیری چندان اهمیت داده نمی‌شود، در آن زمان به این ایده توجه خاصی نشد که اگر به صورت تخصصی به این مساله پرداخته می‌شد، قطعا امروز با بحران بیکاری دانش‌آموختگان مواجه نمی‌شدیم.

وی با بیان اینکه بیشترین مطالعات در حوزه اشتغال و کارآفرینی توسط سازمان ستفا انجام شده است، گفت: در سال 93 جهاد دانشگاهی با رویکرد آینده‌پژوهی و موقعیت‌شناسی بحث مشکلات فروش محصولات فناورانه و تجاری‌سازی محصولات را رصد کرد و ماهیت جدیدی تحت عنوان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان به این سازمان اضافه شد.

بیجندی ادامه داد: برای تحقق این دو ماموریت سه حوزه «پژوهش، توانمندسازی و اشتغال»، «تجاری‌سازی، پارک‌ها و مراکز رشد» و «امور سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و موسسات» را مورد توجه قرار دادیم که در راستای ماموریت‌های محول شده از سوی نقشه جامع علمی کشور به جهاد دانشگاهی، در این سه حوزه فعالیت می‌کنیم.

رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان تصریح کرد: در حال حاضر در تمام استان‌های کشور فعال هستیم  که امیدواریم در اکوسیستم کارآفرینی و تجاری‌سازی کشور به عنوان یکی از مراجع مطمئن در نظر گرفته شویم.

افتتاح  سومین پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی طی چند روز آینده

وی همچنین در خصوص پارک علم و فناوری در حوزه صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی با رصد یکی از کارهای بر زمین مانده کشور در سال 94 تصمیم به راه‌اندازی پارک علم و فناوری درحوزه صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم گرفت.

رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان افزود: پیگیری و هماهنگی‌های زیادی در این راستا انجام شد که پس از دو سال بالاخره شنبه، 7 مرداد ماه افتتاح این پارک در کارگروه تخصصی وزارت علوم به تصویب رسید و هفته آینده، پانزده مرداد مجوز افتتاح پارک از سوی وزارت علوم صادر خواهد شد.

وی اظهار کرد: این پارک کاملا تجهیز شده و آمادگی پذیرش شرکت‌ها و افراد ایده‌پرداز در حوزه صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم را دارد.

به گفته وی، این پارک قابلیت پذیرش 101 شرکت را دارد.

وی همچنین از ارائه پیشنهاد جدیدی در خصوص راه‌اندازی چهارمین پارک جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: پیشنهاد جدیدی را تحت عنوان راه‌اندازی پارک تخصصی کشاورزی حوضه آب‌ریز دریاچه‌ ارومیه به وزارت علوم ارائه کرده‌ایم که در صورت موافقت این وزارتخانه آمادگی ورود به این عرصه را نیز داریم.

بیجندی همچنین تاکید کرد: یکی از اهداف مورد نظر جهاد دانشگاهی در حوزه پارک‌های علم و فناروی و مراکز رشد توجه به مناطق کمتر برخوردار در کشور است که البته تا کنون در این زمینه گام‌هایی را برداشته‌ایم.

جهاد پتانسیل ایجاد پایگاه داده اشتغال کشور را دارد

رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان در ادامه با بیان اینکه بحث فناوری‌های به بلوغ رسیده از دیگر اهداف جهاد دانشگاهی است، گفت: این مساله را در سه فرایند شامل تاسیس شرکت با کمترین سهام جهاد، فروش خدمات فنی و انجام کار مشترک تحت لیسانس دنبال می‌کنیم.

بیجندی افزود: تا کنون حدود 16 شرکتی که توانسته‌اند خود را در حوزه فناوری ارتقاء دهند، از جهاد دانشگاهی جدا شده‌اند که از این تعداد، هشت شرکت دانش‌بنیان هستند.

 وی ادامه داد:‌ همچنین تقویت شرکت‌های بین بخشی برای ارائه خدمات نیز از دیگر مباحث مورد توجه جهاد دانشگاهی است.

رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان تاکید کرد: سازمان ستفا در قابل فرایند تجاری‌سازی دو دفتر تجاری‌سازی در حوزه سلامت و تجاری‌سازی در حوزه نفت و گاز را تاسیس کرد تا از این طریق بتواند حلقه‌های مفقوده تجاری‌سازی را تکمیل کند.

بیجندی همچنین در رابطه با تعامل ستفا با دستگاه‌های دولتی و اجرایی گفت: در سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نسبت به سال‌های قبل ارتباطات بیشتری با دستگاه‌های اجرایی برقرار کردیم که در این راستا می‌توان به همکاری با وزارت کار و وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد.

وی افزود: به عنوان مثال در حال حاضر در 10 رسته برای ایجاد اشتغال حدود 90 هزار نفر با وزارت جهاد کشاورزی همکاری می‌کنیم که جهاد به عنوان یکی از کانون‌های اصلی در حال ایفای نقش است.

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان ادامه داد: کار در حوزه گیاهان دارویی یکی از رسته‌هایی است که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری هستیم. بر اساس برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی قرار بود پانصد هزار هکتار زمین زیر کشت در این حوزه داشته باشیم که درحال حاضر 150 هزار هکتار گیاه دارویی زیر کشت داریم، از این میزان 90 هزار هکتار زعفران، 16 هزار هکتار گل محمدی و 44 هزار هکتار نیز  زیر کشت 2300 گونه گیاه دارویی است. جهاد می‌خواهد بر اساس برنامه‌ها و پتاسیل‌های مختلفی که دارد، فرایند کاشت، داشت، برداشت و اتصال به بازار داخلی و بین‌المللی را انجام دهد. البته باید موازی‌کاری‌ها در این حوزه حل شود.

وی، همچنین از رونمایی از صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در روز 16 مرداد ماه خبر داد.

بیجندی با اشاره به معضل بیکاری در کشور گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که برای کمک به کشور هرجا که بتوانیم خود را سرباز نظام می‌دانیم و معتقدیم که اگر قرار باشد مشکل اشتغال حل شود، باید همه به میدان بیاییم و از قایق‌های خویش ساخته به کشتی وارد شویم.

رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان خاطرنشان کرد: داشتن یک پایگاه اطلاعات دقیق و متمرکز برای حل مشکلات عمده مربوط به اشتغال در کشور ضروری است؛ از این رو با توجه به پتانسیل‌هایی که نسبت به ایجاد پایگاه داده اشتغال کشور داریم، برای ورود به این عرصه اعلام آمادگی می‌کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا