رکورد دمای یک قرن اخیر زمین شکسته خواهد شد

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،بر طبق اطلاعیه منتشر شده توسط سازمان ناسا، رکورد دمای یک قرن اخیر شکسته خواهد شد.با تغییرات یک ماهه دما معمولاٌ با احتیاط برچسب رکورد جدید می‌زنند اما دانشمندان در پی این جهش بی سابقه دما هشدار وضعیت اضطراری داده‌اند.

اطلاعات جدید ناسا نشان می‌دهد، میانگین سطح دمای جهانی در ماه فوریه ۱٫۳۵ درجه سانتیگراد گرمتر از دمای متوسط در بین ماه‌های سال ۱۹۵۱ میلادی تا سال ۱۹۸۰ میلادی است، رکورد قبلی در ماه ژانویه بود که این دما ۱٫۱۵ درجه سانتیگراد از میانگین دما در ماه فراتر رفته بود.

جف مسترز و باب هنسون کسانی هستند که آنالیز اطلاعات خود را وب سایت Weather Underground قرار داده‌اند. آنها می‌گویند: ناسا گزارش آب وهوا را از قلم انداخته است. در ماه ژانویه، نسبت به ماه قبل از آن، ۰٫۲۱ درجه سانتیگراد افزایش دما را شاهد بودیم. این یک حاشیه فوق العاده برای شکست رکورد دمای جهانی ماهانه محسوب می‌شود.

مسترز و هانسون می‌گویند: باید یادآور شویم که یکی از دلایل افزایش پی در پی و طولانی مدت در دمای جهانی ناشی از گاز‌های گلخانه‌ای است که توسط انسان تولید می‌شود، اما در عین حال این نتیجه ما را شوکه کرده است. ما در حال حاضر با سرعتی زیاد به سمت حرکت به سمت حداکثر دمای جهانی، یعنی افزایش ۲ درجه سانتیگرادی هستیم.

نشست آب و هوایی سازمان ملل متحد که در ماه دسامبر در شهر پاریس برگزار شد، افزایش ۲ درجه سانتیگرادی دما برای اعلام سطح خطر به تصویب نرسید. اما در این نشست با پیدا کردن تلاش‌هایی برای محدودتر کردن گرم شدن کره زمین تا حد ۱٫۵ درجه سانتیگراد موافقت شد که این هدف در حال حاضر بسیار خوشبینانه است.

معمولاً پس از سال‌ها و دهه‌ها ارزیابی، تغییرات آب و هوایی تشخیص داده می‌شود. پس از سال ۱۸۵۰ میلادی، سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ گرمترین سال‌ها شناخته شده‌اند.

یکی از سه رکورد کلیدی در دمای جهانی، توسط موسسه Goddard ناسا اعلام شده است. پرفسور گاوین اشمیت پس از اندازه گیری درجه حرارت در ماه فوریه، واکنش نشان داد و طی توئیتی در صفحه خود نوشت: یه طور معمول، من در مورد آب و هوا در کوتاه مدت اظهار نظر نمی‌کنم، اما ماه گذشته ویژه بود.

پرفسور استفان رامستورف از محققین موسسه تحقیقاتی Potsdam آلمان می‌گوید: ما با وضعیت اضطراری اب و هوا مواجهیم. او به رسانه Fairfax گفت: این خبر واقعاً خیره کننده است، این مورد کاملاً بی سابقه است.

باب وارد، سیاست گذار موسسه تحقیقاتی Grantham در دانشگاه اقتصاد لندن گفت: این نتیجه بسیار نگران کننده است. این نتایج نشان می‌دهد، ممکن است افزایش ۲ درجه در میانگین دمای جهانی شکسته شود. انتشار گاز‌های گلخانه‌ای منجر به افزایش سطح دما و فراتر از آن منجر به تغییرات آب و هوا می‌شود و این بسیار خطرناک ارزیابی می‌شود. وی به این نکته اشاره کرد که هر یک از پنج ماه گذشته، دمای جهانی هوا از ماه گذشته بیشتر شده است.

ال نینو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره  زمین می‌شود از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد. از سال ۱۹۹۸ ال نینو بزرگترین عامل افزایش دمای جهانی محسوب می شود. اما دانشمندان بر سر این نکته توافق دارند که انتشار گازهای گلخانه‌ای بزرگترین عامل شگفت آور در گرم شدن کره زمین است.

پرفسور آدام اسکایف، رئیس اداره MET انگلستان می گوید: سطوح بسیار پایین یخ‌های قطب شمال به بالا بردن درجه حرارت کره زمین کمک می‌کردند. رکورد کاهش یخ در قطب شمال در دو ماه اخیر به گرم شدن زمین کمک کرده است.

اد هاوکینز، دانشمند علوم اب و هوایی در دانشگاه Reading بریتانیا می‌گوید: داده‌های مربوط به درجه حرارت که توسط ناسا ارائه شده است حاکی از یک پرش بسیار بزرگ بین دمای ماه‌های ژانویه و فوریه است. ما به آمار و ارقام ارائه شده توسط MET و NOAA نیاز داریم. با توجه به ادامه انتشار گازهای گلخانه‌ای همراه با اثرات پدیده ال نینو، ما انتظار داریم سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی گرم‌تر شود.

در سال ۲۰۱۵ میلادی، گازهای گلخانه‌ای، عامل اصلی افزایش غلظت دی اکسید کربن در اتمسفر اعلام شده است.

پیتر تنس، رئیس بخش تحقیقاتی شبکه Global Greenhouse Gas Reference در NOAA  می‌گوید: سطح CO2 به سرعت در حال افزایش است. سوخت‌های فسیلی و CO2  با افزایش  ppm 3.05 در مقایسه با سال ۲۰۱۴ به رقم ۴۰۲٫۶ ppm رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا