آنزیم‌های پروتئینی اورفان

به گزارش سیناپرس به نقا از زیست فن،آنزیم‌های اورفان به پروتیین‌هایی می‌گویند که یک فعالیت آنزیمی به آن‌ها در پایگاه ‌داده نسبت داده شده است اما هیچ توالی پروتئیینی برای این ورودی وجود ندارد.

با وجود اینکه مطالعات اخیر تعداد آنزیم‌های اورفان موجود در پایگاه داده را کاهش داده است اما همچنان چیزی در حدود ۲۲٪ ورودی‌های پایگاه‌های ‌داده فاقد توالی می‌باشند.

از لحاظ فراوانی این آنزیم‌ها می‌توان به این نکته اشاره کرد که حتی بعضی از آنزیم‌هایی که به طور صنعتی فروخته می‌شوند نیز دارای توالی مشخص نیستند و اورفان هستند.

آنزیم‌ اورفان محلی به پروتئینیی می‌گویند که توالی آن در یک میزبان شناخته نشده است اما در کلیدی ( clade ) دیگر برای این فعالیت آنزیمی یک توالی مشخص شده است.

وجود آنزیم‌های اورفان شکاف‌ بزرگی را در درک زیستی ما در سطح مولکولی نشان می‌دهند و پیدا کردن توالی این آنزیم‌ها و پر کردن این خلا یکی از اولویت‌های اصلی می‌باشد.

در اینجا یک روش بررسی برای پیدا کردن توالی این آنزیم‌ها و رفع خلا موجود از طریق مرور پایگاه‌های داده و منابع علمی داده، به طور مختصر توضیح داده می‌شود. مطالعاتی که اخیرا روی آنزیم‌های چندکاره ( Promiscuity )  انجام شده است نیز اطلاعاتی را برای پر کردن این خلا موجود فراهم کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا