تاثیر اسیدی شدن دریاها بر روی طعم میگوها

سیناپرس: مصرف میگو در سالهای اخیر در سراسر جهان افزایش یافته است و در صورتی که ادعای جدید پژوهشگران ثابت شود، از میزان محبوبیت این موجود دریایی کاسته خواهد شد. در مطالعات قبل نشان داده شده بود که آب اقیانوسها با جذب هر چه بیشتر دی اکسید کربن از اتمسفر، خاصیت اسیدی بیشتری پیدا می کند و بنابراین دمای آب بالا می رود. این موضوع سبب ایجاد استرس در میگوها می شود و در نتیجه میگو دیگر طعم لذت بخش همیشگی را نخواهد داشت. این مساله در مورد جانوران دیگر نیز صادق است. به همین دلیل در کشتارگاه ها سعی می کنند تا کشتار گاو، مرغ و سایر جانوران سریع و ناگهانی انجام شود تا کمترین میزان استرس در آنها ایجاد شود.

به این منظور، پژوهشگران به صورت آزمایشی به مدت سه هفته میگوها را در آب با سطح PH 7.5  (میزان اسید خفیف تر از حد نرمال ) و میگوهای دیگری را در آب گرم تر با PH 8 پرورش دادند. سپس از بهترین سرآشپزها خواستند تا آنها را برای داوطلبانی که به خوردن میگو علاقه مند هستند سرو کنند. نتیجه این بود که میگوهای پرورش یافته در آب با میزان اسیدی پایین تر از حد نرمال لذیذتر و خوش طعم تر از بقیه میگوها بودند. این آزمایش همچنین نشان داد که احتمال مرگ میگوها در آب با میزان اسیدی بالاتر از حد نرمال در این سه هفته به مراتب بیشتر خواهد بود مگر اینکه میگوها بتوانند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و استرس کمتری به آنها وارد شود.

این مطالعه در ژورنال Journal of Shellfish Research منتشر شده است.