شبکه ملی فرهنگ به کمک کمپین «نه به تشنگی و تاریکی» ایرنا می آید

به گزارش سیناپرس، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با هدف فرهنگسازی در مدیریت مصرف آب و برق، از چند روز پیش پویشی خبری با عنوان «نه به تشنگی و تاریکی» را آغاز کرده و قرار است روزانه با انتشار اخبار و گزارش های مرتبط در زمینه مصرف بهینه آب و برق اطلاع رسانی کند.

سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراز امیدواری کرد این پویش که در جهت حفظ منابع آب و انرژی برق برای نسل های آینده راه اندازی شده است از سوی دیگر رسانه ها نیز دنبال و همراهی شود.

وی درباره طرح «سما» نیز توضیح داد: تلاش می‌کنیم در قالب طرح «سما» (سالم، مفید و ایمن)، محیط و فضای مناسبی برای خانواده‌ها تعریف کنیم تا آنها بتوانند بدون دغدغه در این کانال‌ها حضور داشته باشند.

موسویان ادامه داد: تمامی کانال‌های تلگرامی باید براساس ضوابط 16 گانه طرح «سما» آن را پذیرفته و مقید به رعایت این قوانین باشند تا بتوانند در طرح رتبه‌بندی شرکت کنند؛ ضمن اینکه ماندگاری کانال‌ها در طرح «سما» هم بسیار با اهمیت است.

وی افزود: در ادامه طرح کد انحصاری شامد (نشانه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال) برای تمامی محتواها در فضای مجازی صورت می گیرد و همکاری نزدیک بین ایرنا و مرکز رسانه های دیجیتال در خصوص فرهنگ سازی استفاده از کانالهایی که دارای شامد و سایت هایی که دارای لوگوی هوشمند نیز هستند انجام خواهد شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این طرح به عنوان یک طرح ملی یاد کرد و گفت: ایرنا یکی از اولین سازمان هایی بود که با مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد وارد مذاکره شد و با استقبال مدیرعامل این خبرگزاری مقرر شد که اطلاع رسانی کامل توسط ایرنا انجام شود.

موسویان از کاربران فضای مجازی خواست که به سایت samandehi.ir مراجعه کرده و ضمن مطلع شدن از جزییات طرح، با توجه به امکانات ویژه ای که برای نشان دار ویژه فراهم شده است نیازهایشان را نیز برطرف کنند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موفقیت این طرح را در گرو حمایت مردم و همه دستگاه ها و نهادها دانست و گفت: این طرح در صورت محقق شدن اهدافش، قادر خواهد بود به درخواست مردم پاسخ دهد که برای رفع نیازهایشان بدون دغدغه و تهدیدهای موجود می توانند به کجا مراجعه کنند.

**ساماندهی کانالهای تلگرامی
موسویان در ادامه سخنان خود به حضور 460 میلیون نفر استفاده کننده از کانالهای تلگرامی فارسی زبان اشاره کرد و گفت: از این تعداد تنها نزدیک به هفت هزار و پانصد کانال، تولید کننده و مابقی بازنشر دهنده هستند.
به گفته وی رقم 460 میلیون نفر هم با توجه به این واقعیت که هر کس در چندین کانال عضویت دارد، به دست آمده است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: بیش از 20 میلیون نفر مردم ایران در شبکه اجتماعی تلگرام حضور دارند و خبرها و نیازهایشان را بعضا از این کانالهای اطلاع رسان تامین می کنند.
موسویان اظهار داشت: اگر به عنوان مثال کانال های تلگرامی دارای شامد که قابل استعلام توسط مردم است، مورد استفاده قرار گیرند این امکان وجود دارد که مسئولیت اجتماعی دارندگان کانال را متوجه خودشان کرده و آنها را از این موضوع که حقوق دیگران را باید به رسمیت بشناسند مطلع کنیم.
وی هدف از این نوع برخورد را کم کردن تهدیدها و دغدغه ها و از طرفی تولید محتوای خوب و سالم عنوان کرد که باعث خواهد شد به میزان زیادی از تولید محتواهای غیرواقعی جلوگیری شده و یا تا حد قابل توجهی کاهش یابد.
عضو شورای عالی فضای مجازی کشور بیان داشت: اکنون حدود 44 هزار سایت دارای نشان اعتماد ملی و لوگو بوده و مردم می توانند اطمینان داشته باشند که سایت ها و دارندگان آنها مشخص و تمامی نرم افزارهای ثبت شده در وزارت ارشاد دارای شامد بوده و قابل رهگیری هستند.
وی به نتایج دیدار اخیر خود با مدیرعامل ایرنا اشاره کرد و گفت: مقرر شد مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این پس سرویس و خدمات بیشتری را در اختیار ایرنا و روزنامه ایران قرار دهد.
موسویان افزود: همچنین قرار شد موتوری که امکان جستجو و گردآوری خبرها با واژگان تعیین شده را دارد توسط این مرکز در اختیار ایرنا قرار بگیرد.
سید مرتضی موسویان مشاور وزیر و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه حمید ضیایی پرور معاون فرهنگی سازی مرکز و محمد صادق افراسیابی دبیر دومین همایش سواد رسانه ای با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی ضمن دیدار و گفت و گو با محمد خدادی مدیرعامل، از بخش های مختلف خبری این سازمان بازدید کرده و در جریان روند نحوه تولید و انتشار اخبار و تصاویر در این رسانه قرار گرفتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا