رصدخانه اپسکو را بیشتر بشناسیم

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، هدف این پروژه توسعه یک شبکه رصد یکپارچه متشکل از اعضای اپسکو، برپایه ردیاب های اپتیکی اجرام فضایی است. سازمان فضایی ایران به نمایندگی از ایران در سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه (APSCO) عضویت دارد و از اعضاء فعال این پروژه است که در فاز اول با استفاده از رصدخانه مرکز ماهدشت ماهواره ها و پسماندهای فضایی را ثبت نموده است. به منظور افزایش همکاری اعضاء در شبکه، مقرر شد که سه تلسکوپ از سوی سازمان اپسکو در سه کشور عضو مستقرگردد. درسال ۱۳۹۴ دوکشور پاکستان و پرو میزبان دو تلسکوپ مذکور بوده اند و تلسکوپ سوم به کشور ایران منتقل و توسط کارشناسان APSCO نصب، راه اندازی و تحویل شد. این تلسکوپ از نوع شکستی آپوکروماتیک شامل ۹ عدسی و با گشودگی دهانه ۱۵۰ میلیمتر، شامل یک دوربین تصویربرداری با حساسیت کوانتومی بسیار بالاست.

از رصدخانه اپسکو در ایران بیشتر بدانیم