وجود افرادی مثل «میرزاخانی» در ایران محافظت ملی ایجاد می‌کند

به گزارش سیناپرس، ایرج حسابی در گفت و گو با خبرنگار ایسناْدر خصوص شخصیت علمی مریم میرزاخانی اظهار کرد: مریم میرزاخانی از کودکی با نوه دکتر حسابی در یک مدرسه تحصیل می‌کردند و به همین جهت ما طی مراسم مختلف یا زمانی که نزد دکتر حسابی می‌آمدند زیاد او را می‌دیدیم.

وی ادامه داد: در رفت و  آمدهایی که با خانواده میرزاخانی داشتیم، هر چه در پدر و مادر خود از نظر کمال سادگی و آرامش می‌دیدم، در پدر و مادر مریم میرزا خانی نیز مشاهده می‌کردم.

رییس بنیاد دکتر حسابی افزود: از همان خردسالی وقتی با مریم صحبت می‌کردیم او طالب این بود که کارهای بزرگی برای ایران انجام دهد و این مساله نشان دهنده عشقی بود که والدین او از علم و از ایران در دل او نهادند اما غصه زمانی پیش می‌آید که این سرمایه‌ها با بی‌توجهی از کشور خارج می‌شوند و از دست می‌روند.  

فرزند پروفسور حسابی گفت: میرزاخانی در دوران مدرسه یک همکلاسی دیگر نیز داشت که این دو برای حل مسائل ریاضی نزد دکتر حسابی می‌آمدند و پدرم مسابقاتی را بین این دو برگزار می‌کردند  و در این مسابقات هر دوی اینها در یک سطح بودند و مسائل را در یک زمان مثل هم حل می‌کردند اما آن همکلاسی در ایران ماند و با اینکه تحصیل کرد هیچ امکان رشدی پیدا نکرد؛ چرا که امکانات تحقیقاتی و علمی در اختیارش قرار ندادند و مریم میرزاخانی رفت و به همه جا رسید.

وی با بیان اینکه  عدم توجه به نخبگان ایراد بزرگ کشور ما است که باید زود جبران شود افزود: در مراسم ترحیم مریم میرزاخانی یکی از معاونان وزیران گفت که مقدار ضرری که از فرار مغزها به ایران می‌رسد 188 برابر سرمایه‌ای است که از نفت می‌توانیم به دست بیاوریم و این مساله واقعا تاسف‌بار است که ما این سرمایه‌ها را به راحتی از مرزها بیرون می‌کنیم.

مهندس ایرج حسابی افزود: در خصوص "هیتلر" می‌گویند که هر چند وقت یک بار به یک کشور اروپایی حمله می‌کرد ولی در طول 3 سال جرات حمله به دانمارک را نداشت؛ چرا که هر بار می‌خواست این کار را انجام دهد او را متهم می‌کردند به اینکه می‌خواهد به کشوری حمله کند که «بور» فیزیکدان شهیر دانمارکی آنجا زندگی می‌کند بنابراین هیتلر نقشه‌ای کشید و «بور» را از دانمارک دزدید و سه شب بعد اعلام کرد که «بور» دیگر در دانمارک نیست و به این کشور حمله کرد و دانمارک را با خاک یکسان کرد. بنابراین می‌توان گفت وجود افرادی مثل مریم میرزا خانی در ایران محافظت ملی ایجاد می‌کند و واقعا تاسف‌بار است که مواظب این سرمایه‌ها نیستیم.

حسابی تاکید کرد: باید به محققین و نخبگان احترام بگذاریم و به آنها اصرار و التماس کنیم تا ببینیم چقدر سرمایه برای کار تحقیفاتی و علمی نیاز دارند و در اختیار آنها قرار دهیم نه اینکه برای مقدار کمی سرمایه و پول ناچار باشند دنبال مسولان دانشگاه بدوند تا بتوانند کار تحقیقی انجام دهند.

رییس بنیاد دکتر حسابی در پایان گفت: مسئولان به همه نخبگان و دانشمندان خود بی‌تفاوتند و با شرایطی که ایجاد می‌کنند اجازه می‌دهند نخبگان به راحتی از کشور خارج شوند در حالی که این ظلم به همه چیز این مملکت است و اگر این انقلاب بخواهد خود را حفظ کند باید نخبگان خود را حفظ کند چرا که آنها نشان داده‌اند عاشق این مملکت هستند و باید حفظ و نگهداری شوند و عصای دست این نظام باشند نه اینکه فراری داده شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا