الزام ثبت پایان‌نامه‌ها در سامانه وزارت علوم

دکتر وحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت که به کمک این لایحه، از کپی‌برداری و تقلب در آثار علمی توسط بعضی از دانشجویان جلوگیری می‌شود.

او اظهار کرد که همۀ مؤسسات آموزش عالی و پژوهشگاه‌ها، ملزم به اجرای این قانون خواهند بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز سه شنبه ( 27 تیرماه ) با کلیات لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی موافقت کردند و آن را به تصویب رساندند.

دکتر احمدی در توضیح برتری این لایحه قانونی نسبت به آیین‌نامه‌ای که در گذشته برای مقابله با تخلف در دانشگاه‌ها وجود داشت، گفت که بدون ابزار قانونی و صرف در اختیار داشتن یک آیین‌نامه، توانایی کنترل این مسأله را در بیرون از دانشگاه‌ها نداشتیم و از نظر قضایی در زمینه دچار ضعف قانونی بوده‌ایم.

او از برطرف شدن این ضعف‌ها در لایحه جدید ابراز خشنودی کرد و گفت که امکان نظارت از طرف ما در بیرون از دانشگاه‌ها به این طریق کاملاً فراهم شده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم اعلام کرد که براساس این لایحه، وزارت علوم در نقش یکی از ضابطین دستگاه قضایی معرفی می‌شود و بر اساس اختیارات دستگاه قضایی، برای مقابله با این تخلف، ابزارهای قدرتمندی را در فضای فیزیکی و مجازی در اختیار دارد.

دکتر احمدی با تأکید بر جلوگیری از تخلفات سودگرایان و فرصت‌طلبان گفت که با اجرای این لایحه هرگونه بهره‌برداری نادرست در راستای اهدافی چون مدرک‌گرایی متوقف و مجازات می‌شود.

گفتنی است که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، هرگونه استفاده از آثاری چون رساله، پایان‌نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، گزارش یا سایر آثار مکتوب و یا ضبط شده پژوهشی و علمی اعم از الکترونیکی و غیرالکترونیکی توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی دیگری جز صاحب یا صاحبان آثار، به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل، با هدف ارائه کل اثر و یا بخشی از آن جرم محسوب می‌شود و مرتکب یا مرتکبان نه تنها موظفند که هرگونه وجه دریافتی را به خزانۀ دولت برگردانند بلکه طبق قانون مشمول مجازات‌ دیگری نیز خواهند شد.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا