تماشای ویدئو در باکتری

باکتری ایکولای این روزها به عنوان یکی از خطرناک ترین ارگانیسمها شناخته می شود. اما همین باکتری که ژنوم آن به آسانی قابل اصلاح است به بشر کمک کرده تا در زمینه تولید انسولین، آنتی بیوتیکها، داروهای سرطان، سوختهای زیستی و کائوچوی سنتزی به محصولات ارزشمندی دست یابد و حالا فرض کنید این امکان فراهم شود: استفاده از باکتری به عنوان مکانی امن برای ذخیره سازی تصاویر و ویدئوهای سلفی در هزاره بعدی!

به تازگی دانشمندان از دی ان ای برای کدگذاری و ذخیره سازی 587 هزار و 287 کلمه رمان «جنگ و صلح»، فهرستی از تمامی گیاهان آرشیوه شده در Svalbard Seed Vault و البته یک فایل ویدئوی موسیقی.

اکنون دانشمندان دانشگاه هاروارد یک گام دیگر در این زمینه به جلو برداشته و برای نخستین بار در تاریخ یک کتابخانه زنده را بر روی باکتری ایکولای ایجاد کرده اند.

آنها در مقاله ای که در نشریه نیچر منتشر کرده اند به تشریح فرآیند استفاده از فناوری اصلاح ژنتیکی CRISPR برای وارد کردن تصاویر و یک فایل فرمت گیف از اسبی در حال حرکت بر روی رشته های دی ان ای پرداخته اند.

بخش هیجان انگیز این مطالعه آنجایی بود که دانشمندان با بازسازی تصاویر به وسیله توالی سازی ژنوم باکتری توانستند تصاویر مشابهی را با ضریب دقت 90 درصد ایجاد کنند.

این مطالعه که در نوع خود بی سابقه و جالب توجه است نشان می دهد که چگونه می توان از فناوری اصلاح ژنتیکی CRISPR برای تبدیل سلولهای زنده به ذخیره گاههای قابل اطمینان داده های دیجیتالی استفاده کرد.

مترجم : مهدی پیرگزی