جشنواره سلول‌های بنیادی، پله ترقی جایگاه علمی کشور

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سحر شجاعی مجری کارگاه «ژن‌درماني با استفاده از ناقلين لنتي ويروسي» که در حاشیۀ دومین جشنوارۀ سلول‌های بنیادی و علوم شناختی برگزار شده است، گفت: برگزاری جشنواره سلول‌های بنیادی، فرصتی برای نمایش جایگاه علمی کشور است.

او همچنین این جشنواره را در زمینۀ تبادل علمی بین ایران و دیگر کشورها، مهم ارزیابی کرد.

 

شجاعی بخش‌هاي مختلف تجاري‌سازي فن بازار و استارت آپ را کامل‌کنندۀ زنجيرۀ توليد علم به ثروت در حوزۀ سلول‌هاي بنيادي دانست و آن را در پيشرفت علمي كشور مؤثر قلمداد کرد.

او اعلام کرد که كارگاه ژن‌درماني با استفاده از ناقلين لنتي ويروس، در تاریخ 17 تيرماه به عنوان يكي از كارگاه‌هاي پيش از برگزاری دومين جشنواره سلول‌هاي بنيادي و پزشكي بازساختي، با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و ستاد توسعه علوم سلول‌هاي بنيادي برگزار شد.

شجاعی، محور اصلي این کارگاه را آشنايي با روش‌ها و يافته‌هاي نوين در ژن‌درماني معرفی کرد و توضیح داد که در اين كارگاه به لزوم آشنايي دانشجويان با مباحث ژن‌درماني پرداخته شد و سپس اهميت ژن‌درمانی، بيماري‌هايي كه تاكنون از طریق آن مداوا شده‌اند و جايگاه ژن‌درماني در روش‌هاي درمان، به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

او همچنین افزود که در این کارگاه، به صورت تخصصي روش انتقال ژن با استفاده از لنتي ويروس‌ها به عنوان مهمترين ناقل توضيح داده شد. در ادامۀ کارگاه، دانشجويان و محققين در آزمايشگاه سلول‌درماني حاضر شدند و به صورت عملي با پروتكل ورود ژن با استفاده از لنتي ويروس‌ها، نحوه ساخت ويروس و نحوۀ ورود ژن به سلول هدف آشنا شدند.

به گزارش سیناپرس و به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی بازساختی، انسیه حاجی‌زاده، عضو هیأت علمی دپارتمان پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان، این جشنواره را فرصتی برای ایجاد رشد و جهش علمی در آیندۀ کشور در این حوزه معرفی کرد.

او اظهار امیدواری کرد که با برگزاری این جشنواره‌ها در کشور، تمهیداتی فراهم شود تا در آینده‌ای نزدیک شاهد توسعه حوزه سلول‌های بنیادی به عنوان یک علم استراتژیک باشیم.

حاجی‌زاده افزود: با توجه به اینکه سلول‌های بنیادی یک علم نوپا است و نزدیک به دو دهه از عمر آن می‌گذرد باید شرایطی فراهم شود تا فعالین این حوزه در بخش‌های مختلف با یکدیگر بیشتر ارتباط گرفته و در جریان اتفاقات و دستاوردهای به روز قرار گیرند.

به گفتۀ حاجی‌زاده، در حال حاضر فعالین حوزه سلول‌های بنیادی در بخش‌های مختلفی مانند پژوهش، سازمان‌های نظارتی و حمایتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان‌های قانونگذار فعالیت می‌کنند که باید این افراد به صورت مداوم با یکدیگر در ارتباط باشند.

او جشنوارۀ سلول‌های بنیادی را بهترین فضا و زمان برای ارتباط این بخش‌های مختلف با یکدیگر و بحث و تبادل نظر در این حوزه دانست.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا