آتشفشان، عامل انقراض دایناسورها

رویداد انقراض تریاس حدود 200 میلیون سال پیش روی داد. در یکی از بزرگترین رویدادهای انقراض حیوانات، خزندگان بزرگ تمساح مانند و برخی بی مهرگان دریایی نابود شدند. این رویداد همچنین باعث تغییرات گسترده در پوشش گیاهی زمین شد؛ اما این سوال همواره وجود داشت که چرا دایناسورها از این انقراض جان سالم به در بردند تا در کنار پستانداران اولیه و دوزیستان، جای خالی گونه های تازه منقرض شده را پر کنند؟

انقراض گسترده تریاس با انتشار عظیم و ناگهانی دی اکسید کربن به جو همراه بود، اما منبع دقیق این انتشار تاکنون ناشناخته بود.

درپی کشف سنگ های آتشفشانی مربوط به دوره انقراض تریاس، انتشار دی اکسید کربن آتشفشان به عنوان عامل مهم در این رویداد مطرح می شد؛ اما گستردگی جهانی و تأثیرات بالقوه این فوران های آتشفشانی نامشخص بود. سنگ های آتشفشانی کشف شده، منطقه وسیعی از چهار قاره را پوشانده اند که منطقه مغناطیسی آتلانتیک مرکزی (CAMP) را نشان می دهد.

محققان دانشکده علوم زمین در دانشگاه آکسفورد در همکاری مشترک با دانشگاه های اکستر و ساوت هامپتون، تأثیرات جهانی انتشار گازهای آتشفشانی و ارتباط آن با پایان دوره تریاس را مورد بررسی قرار دادند.

از 6 مخزن رسوبی در انگلستان، اتریش، آرژانتین، گرینلند، کانادا و مراکش نمونه تهیه شد و سطوح جیوه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در 5 نمونه، افزایش قابل توجه محتوای جیوه در ابتدای دوره انقراض تریاس مشاهده شد. آتشفشان ها، گازهای جیوه را پیش از ذخیره شدن در رسوبات، از طریق جو در سراسر جهان منتشر می کردند؛ بنابراین، تمامی رسوبات باقی مانده از فوران های آتشفشانی احتمالا حاوی مقادیر غیرمعمول جیوه هستند.

با بررسی محتوای جیوه در سنگ های رسوبی مربوط به دوره انقراض، ارتباط مشخصی بین زمان فعالیت های آتشفشانی CAMP و انقراض دوره تریاس بدست آمد.

به گفته محققان، افزایش انتشار جیوه با افزایش غلظت دی اکسید کربن در جو همزمان بود که این مسأله نشان دهنده انتشار CO2 از گاززدایی آتشفشانی است.

معصومه سوهانی