همه کشورها با تولیت سازمان ملل برای مقابله با گردوغبار اقدام کنند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، تهران از روز گذشته -دوشنبه- میزبان اولین کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار با حضور نمایندگان 43 کشور و سازمان ملل متحد است. هدف از برگزاری این همایش سه روزه، رسیدن به راهکاری منطقه ای و بین المللی با تکیه بر نقاط اشتراک و دوری از اختلافات و هرگونه موضع گیری سیاسی در زمینه مقابله با گرد و غبار عنوان شده است.
استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در مورد برگزاری این کنفرانس برای حل مشکل گردوغبار گفت: این کنفرانس ها بیشتر جنبه مشورتی و هم اندیشی دارد تا کار اجرایی.
حسن احمدی با اشاره به غیبت عربستان در این کنفرانس، گفت: این در حالی است که گردوغبار از سمت مصر به دریای سرخ، عربستان و سپس عراق و ایران می رسد.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم ادامه داد: اما یک نکته مهم این که سازمان ملل متحد باید در نقش هماهنگ کننده این کشورها را گرد آورد و در پایان کنفرانس هم نتیجه گیری کند.
رییس انجمن علمی مدیریت و کنترل مناطق بیابانی ایران ادامه داد: سدسازی های بی رویه کشورهای مختلف از جمله ساخت بیش از 30 سد توسط ترکیه روی رودهای دجله و فرات، دو میلیون اراضی کشاورزی در عراق را بی فایده کرده است؛ بنابراین سازمان ملل متحد باید طرح اقدام ملی را برای کشورها تدوین و سهم هر یک از کشور ها را در آن تعیین کند.
احمدی تاکید کرد: همچنین به نظر می رسد که سازمان ملل متحد باید نظارت داشته باشد که همه کشورها به تعهدات خود بر اساس این طرح عمل کنند تا در این زمینه شاهد نتیجه مطلوب باشیم.
نویسنده کتاب «فرهنگ مرتع و آبخیزداری» با تاکید بر اهمیت رعایت حقآبه منابع آبی مشترک توسط کشورها گفت: حقآبه های همه کشورها از رودهای دجله و فرات باید مشخص شود و بعد از این مرحله سازمان ملل باید نظارت کند که کشورها به طور اصولی از این حقآبه ها برای کشاورزی استفاده کنند و آب را هدر ندهند.
وی همچنین گفت: این اولین همایشی است که در سطح بین المللی در مورد مقابله با گردوغبار برگزار می شود و باید تلاش کرد در کنفرانس های بعدی حاشیه ها کمتر و افکار به هم نزدیک تر شود.
احمدی تصریح کرد: همه بازیگران منطقه ای باید با تولیت سازمان ملل متحد طرح منسجمی را برای مقابله با گردوغبار تدوین و به آن عمل کنند. همچنین هر یک از کشورهای منطقه از تصمیم و اقدام به تنهایی پرهیز کنند.
در همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار،چالش ها و راه حل های عملی که به میزبانی سازمان ملل متحد و سازمان حفاظت محیط زیست ایران تا 14 تیرماه برگزار می شود، وزرا و نمایندگانی از 43 کشور جهان از جمله ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، آذربایجان، بلژیک، قطر، عمان، کویت، پاکستان، ارمنستان، چاد، عراق، ترکیه، هند، اردن، کره جنوبی، اسلواکی، صربستان و امریکا شرکت دارند.
به گفته معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، بیانیه ها و گزارش سازمان ملل به عنوان خروجی این همایش احتمالا جنبه حقوقی ندارد، اما برای نخستین بار و با تلاش های جمهوری اسلامی ایران، زمینه را برای همکاری های بیشتر جهانی برای مقابله با پدیده گرد و غبار فراهم می کند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا