کشتار جمعی توسط انسان

گزارش سال 2016 « سیاره زنده» که توسط صندوق جهانی طبیعت یا WWF و بر اساس « شاخص سیاره زنده» تهیه شده است، نشان می‌دهد که جهان در طی 40 سال بین سالهای 1970 تا 2012 بیشتر از 58 درصد جمعیت حیات وحش شامل؛ پرندگان، ماهیان، پستانداران، خزندگان و حرات را از دست داده است. در مقدمه این گزارش با ذکر این‌که اصلاح روند فعلی نیازمند یک حرکت سریع و اورژانسی است آمده است:« تنوع زیستی جهان با نرخ هشدار دهنده‌ای در حال کاهش است و نجات جان دیگر گونه‌های باقی مانده و خود ما را به خطر می‌اندازد».  آخرین نسخه گزارش شدت خرابی شرایط را نشان داده و همچنین حاوی راه‌کارهایی است برای درست کردن اوضاع».

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که با ادامه روند فعلی زمین حدود دو سوم از جمعیت حیات وحشش را تا سال 2020 از دست بدهد، مگراین‌که ما فورا دست به کار شده و با اقدامات فوری انقلابی در سیستم غذا و انرژی ایجاد کرده و تعهدات در قبال تغییرات اقلیمی را به انجام برسانیم. این گزارش همچنین حمایت از تنوع زیستی و توسعه پایدار را از دیگر راه‌حل مسئله عنوان می‌کند. فعالیت‌های انسانی در واقع باعث شده است که زمین وارد عصر جدیدی شود که از آن به عنوان عصر انسان یا آنتروپوسن نام برده می‌شود. این عصر با تغییراتی همراه بوده که آینده زیستمندان فعلی این سیاره از جمله خود ما را نامعلوم می‌کند.

بر اساس گزارش جمعیت گونه‌های خشکی‌زی در این فاصله 38 درصد کاهش یافته است. جمعیت زیستمندان آب‌های شیرین در همین زمان 81 درصد کاهش یافته است که ناشی از استفاده بی‌رویه از منابع شیرین توسط ما است. زیستمندان آب شور هم در همین زمان 36 درصد جمعیتشان را از دست داده‌اند، البته بیشتر این کاهش تا سال 1980 رخ داده و روند بعد از آن ثابت بوده است.

این گزارش در ادامه گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد، ما به دلیل حضور خودمان در میانه ششمین انقراض بزرگ تاریخ زمین ایستاده‌ایم. جایی که در آن سرعت انقراض گونه‌های تا 10 هزار برابر سرعت طبیعی آن بالا رفته است. بدون شک بدون حضور انسان جهان جای متفاوتی بود و اگر این فشار به همین صورت ادامه یابد، زمین به عنوان یک سیستم بسته در جهت برقراری مجدد تعادل تلاش می‌کند، تعادل دوباره‌ای که یکی از راه‌هایش کاهش فشار از طریق حذف عامل آن است، یعنی انسان.

 

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا