رعایت نکردن اصول غذایی پس از روزه داری و افزایش وزن

به گزارش سیناپرس، روزه داری علاوه بر برکات معنوی، به دلیل نظمی که در رژیم غذایی ایجاد می کند، نقش مهمی در سلامتی افراد دارد؛ در طول ماه مبارک رمضان به دلیل حذف وعده های اضافی و ریزه خواری در طول روز، چربی های ذخیره شده بدن مصرف شده و عادات و رفتارهای غذایی مناسبی نیز در افراد ایجاد می شود. 

تداوم این عادات صحیح غذایی پس از یک ماه روزه داری می تواند تاثیر زیادی در حفظ سلامت افراد داشته باشد اما گاها افراد پس از اتمام ماه رمضان به رفتارهای غلط غذایی روی آورده و دچار مشکلاتی همچون اضافه وزن می شوند. 
دکتر مجید حاجی فرجی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در این خصوص توضیح داد: اگر افراد در ماه رمضان رژیم غذایی مناسبی داشته باشند، معمولا با 2 تا سه کیلو کاهش وزن روبه رو می شوند و با رعایت اصول غذایی می توانند این وزن را حفظ کنند اما اگر میل به ریزه خواری و افزایش تعدد وعده های غذایی پس از روزه داری کنترل نشود، وزن آنها به وزن قبل از ماه رمضان و حتی بیشتر از آن می رسد. 
وی گفت: معمولا در ماه رمضان توصیه می شود برای جلوگیری از تشنگی از مصرف غذاهای پرچرب و دارای پروتئین بالا خودداری شود اما پس از اتمام این ایام با روی آوردن به مصرف این نوع موادغذایی و گاها زیاده روی در مصرف آنها و همچنین مصرف زیاد شیرینی ها و غذاهای آماده (فست فودها) امکان بروز اضافه وزن وجود دارد که باید به این مساله نیز توجه شود. 
حاجی فرجی بر لزوم افزایش مصرف سبزی ها پس از اتمام یک ماه روزه داری برای جبران کم آبی بدن تاکید کرد و گفت: به دلیل تغییرات گوارشی و کاهش مصرف آب در ماه رمضان بدن تاحدودی دچار کم آبی می شود که می توان برای جبران این کم آبی از سبزی ها که حاوی مقادیر زیادی آب هستند در وعده های غذایی استفاده و در طول روز حدود یک و نیم تا 2 لیتر آب مصرف کرد. 
وی در خصوص انجام فعالیت های ورزشی پس از ماه رمضان نیز اظهار کرد: فعالیت های ورزشی و بدنی افراد در ماه رمضان محدود می شود اما پس از اتمام این ایام برای حفظ سلامتی و جلوگیری از اضافه وزن باید فعالیت های ورزشی دوباره ازسرگرفته شود؛ به این صورت افرادی که دچار مشکلات مفصلی نیستند، حداقل30 دقیقه در روز یا 150 تا 180 دقیقه در هفته پیاده روی داشته باشند. 
دکتر زهرا عبداللهی متخصص تغذیه و مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این خصوص به خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: در ایام روزه داری دستگاه گوارش در حالت نیمه استراحت قرار دارد بنابراین پس از ماه رمضان به ویژه در چند روز اول بهتر است غذاهای سبک و کم حجم مصرف شود؛ زیرا غذاهای چرب و سرخ کرده با چاشنی های مختلف و غذاهای پرحجم ممکن است منجر به بروز اختلالات گوارشی مانند ترش کردن، نفخ معده و سوءهاضمه شود. 
وی مصرف غذاهای سبک و کم حجم مانند مرغ و ماهی، غذاهای آب پز و سبزی های پخته شده در روزهای اول پس از روزه داری را توصیه کرد و گفت: رژیم غذایی سبک و کم حجم به دستگاه گوارش کمک می کند تا به شرایط جدید عادت کند. 
عبداللهی با بیان اینکه کالری اضافی در بدن به چربی تبدیل شده و منجر به اضافه وزن و چاقی می شود، افزود: برای اینکه پس از ماه رمضان افراد دچار اضافه وزن و چاقی نشوند، لازم است مصرف مواد قندی مانند شکلات، شیرینی، قند و شکر و فست فودها، نوشابه های گازدار و غذاهای چرب و سرخ کرده را محدود کنند. 
وی ادامه داد: در مقابل مصرف سبزی ها و میوه ها، حبوبات، نان های سبوس دار که منجر به افزایش فیبر دریافتی روزانه می شوند، در پیشگیری از اضافه وزن و چاقی می توانند موثر باشند. 
متخصص تغذیه همچنین مصرف روزانه 2 تا چهار عدد میوه متوسط و یک تا 2 عدد سبزی مانند خیار، هویج، گوجه فرنگی و همچنین سبزی های برگ دار، شیر، ماست و پنیر کم چرب در کنار غذاهای کم حجم و سبک را برای حفظ سلامتی و پیشگیری از اضافه وزن توصیه کرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا