آغاز ساخت فاز دو نیروگاه اتمی بوشهر

آقای لیمارنکو این خبر را در  حاشیه همایش «اتم اکسپو-2017» اعلام کرده است. بنا بر خبرهای اعلام شده این شرکت همچنین قرار است قرارداد ساخت یک نیروگاه دیگر را هم امضا کند. نخستین بخش تحویلی در قرار داد نیروگاه دوم تله ذوب خواهد بود که تاریح تحویل آن پایان 2018 در نظر گرفته شده است.

شرکت روس اتم پیش از این خبرداده بود که عملیات ساخت و نصب نیروگاه اتمی بوشهر دو از روز ۲۴ اسفند سال ۹۵ رسما آغاز شده است و نمایندگان این شرکت در مراسم رسمی آغاز این پروژه شرکت کرده‌اند. بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک ساخت این پروژه‌ها حداقل 10 سال به طول خواهد اتجامید. همچنین تاریخ تحویل تله ذوب بلوک سوم هم آخر سال 2019 در نظر گرفته شده است.

در نوامبر سال ۲۰۱۴، ایران و روسیه دو قرارداد برای ساخت واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر امضا کردند.

براساس گزارش‌های وزارت نیرو در سال گذشته بیش از ۲۸۲ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید شده که سهم نیروگاه بوشهر تنها کمی بیش از دو و نیم میلیارد کیلووات ساعت بوده که سهمی کمتر از یک درصد تولید برق ایران است. البته این گزارش نشان می‌دهد نیروگاه اتمی بوشهر با یکسوم ظرفیت کامل کرده است.

بنابرگزارش‌ها ایران قصد ساخت 20 نیروگاه اتمی را دارد که 4 تای آن در بوشهر احداث خواهد شد. همچنین نیروگاه‌های جدید دارای استاندارد‌های ایمنی بسیار بالایی خواهند بود.

نیروگاه هسته‌ای بوشهر یکی از نیروگاه‌های ایران و اولین نیروگاه هسته‌ای ایران از نوع رآکتور آب فشرده مدل VVER با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات است. اما درسال‌های بعد از افتتاح هرگز به ظرفیت تولید اسمی نرسیده است. ساخت این نیروگاه در سال ۱۳۵۴ توسط شرکت‌های آلمانی آغاز شد. پس از انقلاب ساخت آن متوقف شده و در سال ۱۳۷۴ قراردادی میان ایران و روسیه برای تکمیل آن به امضاء رسید. تکمیل نیروگاه تا شهریور ۱۳۹۰ طول کشید.

نیروگاه بوشهر نخستین و تنها نیروگاه هسته‌ای غیرنظامی تولید انرژی در خاورمیانه است. پیش از این سه نیروگاه تحقیقاتی در ایران، دو تا در عراق، دو تا در فلسطین اشغالی و یکی در سوریه ساخته شده بود اما نیروگاه تولید انرژی در منطقه وجود ندارد.

بر اساس قرارداد سازمان انرژی اتمی ایران و روسیه؛ تأمین سوخت آن با روسیه است و پسماند اتمی آن نیز به روسیه بازمی‌گردد و مسئولیت اداره آن بر عهده پرسنل متخصص ایرانی است که به زبان روسی تسلط کامل دارند البته مشاورین آنها روس هستند

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا