قارچی با 115 میلیون سال سن

دیرینه شناسان در شاخه های مختلفی فعالیت و پژوهش می کنند، گروهی در پی یافتن نمونه های استخوانی از دایناسورها بوده و برخی نیز به قارچ ها، گیاهان و مواردی از این دست علاقه مند هستند. به تازگی پژوهشگری دیرینه شناس از دانشگاه ایلی نویز موفق به کشف قدیمی ترین قارچ جهان شده است.

این فسیل قارچ که به مواد معدنی تبدیل شده است، متعلق به زمانی است که هنوز قاره ها از یکدیگر جدا نشده و سرزمینی یکپارچه به نام Pangea در جهان وجود داشت. دانشمندان اعتقاد دارند این قارچ از محل خود جدا شده و به وسیله رودخانه ای که در این سرزمین باستانی جریان داشت؛ حرکت کرده و سرانجام در تالابی نمکین به انتهای سفر خود می رسد. سپس این قارچ به همراه سایر رسوبات و نمونه های دیگر، در بین لایه های رسوبی قرار گرفته و به فسیل تبدیل شده اند.

این قارچ باستانی که مطالعات انجام شده نشان می دهد دارای 115 میلیون سال سن است، در یک سنگ اهک واقع در کشور برزیل به دست آمده است. این فسیل قارچ که به مواد معدنی تبدیل شده است، متعلق به زمانی است که هنوز قاره ها از یکدیگر جدا نشده و سرزمینی یکپارچه به نام Pangea در جهان وجود داشت. دانشمندان اعتقاد دارند این قارچ از محل خود جدا شده و به وسیله رودخانه ای که در این سرزمین باستانی جریان داشت؛ حرکت کرده و سرانجام در تالابی نمکین به انتهای سفر خود می رسد. سپس این قارچ به همراه سایر رسوبات و نمونه های دیگر، در بین لایه های رسوبی قرار گرفته و به فسیل تبدیل شده اند. در طول میلیون ها سال از شکل گیری این فسیل، بافت های قارچ به سولفید آهن تبدیل شده اند. این ماده که به آن طلای قلابی نیز می گویند، در نهایت به اکسید آهن تبدیل شده و در خود مقادیری هیدروکسید نیز دارد.  

سام هد، یکی از پژوهشگران دیرینه شناس دانشگاه ایلی نویز در این رابطه اعلام کرد:«بیشتر قارچ ها در طول چند روز به وجود آمده، رشد می کنند و از بین می روند. حفظ شدن این قارچ و تبدیل شدن آن به فسیل در طول مدت زمان کوتاه فوق، یک امر شگفت انگیز محسوب می شود.»

این تیم پژوهشی زمانی که در کشور برزیل در جستجوی فسیل بودند در منطقه کراتو موفق به کشف نمونه قارچ فسیل شده فوق شدند، و پس از بررسی های اولیه اعلام شد این قارچ از گروه و خانواده قارچ های Gondwanagaricites magnificus محسوب می شود.

سام هد در این رابطه گفت: «شانس رخ دادن چنین اتفاقی که شامل رشد قارچ، سقوط آن در داخل جریان آب و رسیدن به مردابی سرشار از نمک و در نهایت ته نشین شدن و قرار گرفتن در لایه های رسوبی و تبدیل شدن آن به فسیلی که 115 میلیون سال باقی بماند، بسیار ناچیز است.»

پیش از کشف فوق؛ قدیمی ترین قارچ موجود در جهان، 99 میلیون سال قدمت داشت که در یک قطعه کهربا گرفتار شده و باقی مانده بود. این کشف توسط یک قارچ شناس به نام آندرو میلر در جنوب شرقی آسیا صورت گرفته بود.

به گفته دیرینه شناسان، قارچ ها نقش مهمی در کمک به گیاهان برای انتقال از دریا به خشکی ایفا کرده اند. میلر در این رابطه اعلام کرد: «قارچ ها بسیار پیش تر از گیاهان در سطح زمین روئیده و نقش مهمی در انتقال سایر گیاهان از مناطق آبی به سطح زمین  بر عهده داشتند. این همکاری و فعالیت قارچ ها امروزه نیز وجود داشته و مشاهده می شود.»

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  PLOS ONE  منتشر شده ودر اختیار پژوهشگران قرار دارد.

 

 

منبع: upi

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا