فعال شدن دوباره ماهواره های مرموز روسیه

این ماهواره ها بیش از یک سال بدون فعالیت در مدار زمین قرار داشتند. یکی از این ماهواره ها یک ماه قبل، صدها متر از مدار خود خارج شده و در فاصله 1200 متری یک قطعه از ماهواره هواشناسی چین قرار گرفت. این مانور برای چنین ماهواره کوچکی بسیار قابل توجه است.

هنوز مشخص نیست که این ماهواره ها برای چه اهدافی مورد استفاده قرار می گیرند، اما برخی کارشناسان عنوان می کنند که این 3 ماهواره احتمالا اثبات کننده فناوری (technology-demonstrators) یا حتی پیش سازهای سلاح های مداری (precursors to orbital weapons) هستند.

این ماهواره ها با کد نام های Kosmos-2491، Kosmos-2499 و Kosmos-2504، ماهواره هایی هستند که در سه سال گذشته چندین بار مانور تغییر مدار انجام دادند.

این بدان معناست که این ماهواره ها می توانند (از نوع) ماهواره های بازرسی باشند که قادر به اسکن و مطابقت دادن مدار سایر فضاپیماها و حتی برقراری ارتباط فیزیکی با آنها برای تعمیرات، تغییرات یا از بین بردن آنها هستند.

این احتمال نیز وجود دارد که از این 3 ماهواره در جنگ ها استفاده شوند. آناتولی زاک، کارشناس فضاپیماهای روسیه عنوان کرده بود که امکان مجهز کردن این ماهواره ها به لیزر و یا تعبیه مواد منفجره در داخل آنها وجود دارد، و اگر یکی از آنها بیش از حد به یک ماهواره نظامی نزدیک شود، می تواند به آن آسیب وارد کند.

سال 2012 سازمان اطلاعاتی آمریکا گزارشی را تهیه و تکمیل کرد که در آن "آسیب پذیری رو به رشد ماهواره های آمریکایی که ارتباطات نظامی امن را تأمین می کنند، هشدار در مورد پرتاب موشک های دشمن و ارائه مختصات دقیق هدف قرار دادن " مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته بود. این گزارش، موجب افزایش نگرانی درمورد توانایی چین برای ایجاد اختلال در ماهواره ها در مدارهای بالاتر و در معرض خطر قرار گرفتن ماهواره های حساس آمریکا شد.

اولگ اوستاپنکو، رئیس آژانس فضایی روسیه در سال 2014 مدعی شده بود که این ماهواره ها صرفا برای اهداف صلح آمیز مورد استفاده قرار می گیرند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا