هنوز نمی توان از پایان دوره خشکسالی کشور صحبت کرد

رحیم میدانی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به وقوع بارندگی های نسبتا مناسب در چند سال اخیر، اظهار کرد: هرچند میزان بارندگی ها در دو سه سال اخیر نسبت به گذشته بهبود یافته، اما هنوز نمی توان گفت که دوره خشکسالی در کشور ما تمام شده است. چون آمار بارندگی های ما همیشه با نوساناتی مواجه بوده است و بحث خشکسالی و تغییرات اقلیمی در روندها خود را نشان می دهد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: این افت و خیزها در میزان بارش و جا به جایی بین برف و باران همیشه در اقلیم ما وجود داشته است منتها آن چیزی که تحت عنوان اثر پدیده تغییر اقلیم از آن یاد می شود، در روند دست کم پانزده سال گذشته مورد ارزیابی قرار گرفته است به نحوی که افزایش دمایی بالغ بر یک درجه سانتی گراد و نیز تغییر در رژیم بارش را به دنبال داشته است. بنابراین هنوز نمی توان از پایان دوره خشکسالی در کشور صحبت کرد.

وی با بیان اینکه ما در سال جاری با سیلاب های شدید مواجه بودیم، تصریح کرد: یکی از اثرات تغییر اقلیم که در دنیا شناخته شده است، تغییر در دامنه پدیده های حدی است، بدین معنا که دامنه خشکسالی ها و دامنه سیلاب ها افزایش می یابد.

میدانی خاطرنشان کرد: اقلیم ما یک اقلیم خشک و نیمه خشک است و باید با آن سازگار شویم. به هرحال کشور ما یک دوره ممتد خشکسالی را تجربه کرده است اما اگر در درازمدت یک تحلیل آماری صورت بگیرد، شاید بتوان گفت که این دوره خشکسالی را پشت سر نهاده ایم و طبیعت به رفتار طبیعی خود بازگشته است. چون دو نظریه در بین کارشناسان وجود دارد؛ یک دسته معتقدند که این دوره شکست هیدرولوژیکی (دوره پانزده ساله خشکسالی) یک اتفاق طبیعی است اما در مقابل، گروه دیگر این پدیده را به افزایش انتشار گازهای گلخانه ای و افزایش دما نسبت می دهند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا  ادامه داد: ما برای اینکه کشور با مشکل مواجه نشود، بنا را بر این گذاشته ایم که فعلا این روند ادامه خواهد داشت و برنامه ریزی های خود را بر این اساس تدوین می کنیم. چراکه اگر خلاف این ثابت شود، ما آسیبی نمی بینیم و چه بسا آماده تر خواهیم بود. اما اگر نظریه تغییر اقلیم درست باشد، ما برنامه ریزی های لازم را انجام دادیم و نگذاشتیم زندگی عادی مردم با مشکل مواجه شود. این آمادگی در بخش های مختلف از جمله تجهیزات، برنامه ها و نیز بخش کشاورزی دیده شده است. همان طور که در دنیا روی بحث سازگاری کشاورزی با پدیده تغییر اقلیم، خیلی کار شده است.

 آمار بارش حوضه های آبریز اصلی کشور در سال جاری و مقایسه آن با سال گذشته و متوسط درازمدت 

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در تابستان امسال با وجود بارندگی های خوبی که داشتیم، نگرانی از بابت تامین آب وجود دارد؟ گفت: خوشبختانه نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد مگر در مناطقی که مساله ما به میزان بارندگی یا ذخیره آب پشت سدها مربوط نیست. مثلا در استان هایی مثل کرمان که مشکل داریم و بایستی پروژه های بزرگی اجرا کنیم تا مسایل حل شود. اما مناطقی که در سال های گذشته به دلیل کمبود ذخیره آب سدها با مشکل کم آبی مواجه بودند، این مشکل مرتفع شده است. تنها سدی که بر خلاف سایر سدها، امسال حال و روز خوبی ندارد، سد درودزن در استان فارس است. آنجا هم با مسوولان محترم استان هماهنگ کردیم و اولویت را به تامین آب شرب دادیم و کشاورزی را محدود کردیم. سال گذشته به کشاورزان عزیز اطلاعیه دادیم که امسال ورودی آب خیلی کم است و شما متناسب با وضعیت به کشت بپردازید. این در حالی است که جنوب استان فارس خیلی پرباران بود هرچند مرکز این استان وضعیت خوبی نداشت.

میدانی افزود: خوشبختانه بقیه سدهای کشور از وضعیت خوبی برخوردارند و ما امیدواریم با کمک مردم با مشکل خاصی مواجه نشویم. البته باید به این موضوع توجه داشت که بین وضعیت ذخیره سدها و آب شرب تفاوت وجود دارد.

وی تصریح کرد: آب شرب ضمن اینکه تابع وضعیت ذخیره آب در سدها است، تابع تاسیسات انتقال آب هم هست. بالاخره آبرسانی به مردم از طریق یک سری تاسیسات صورت می گیرد. مثلا اگر یک تصفیه خانه بر اساس طراحی های صورت گرفته با ظرفیت 2 متر مکعب بر ثانیه، آب را در اختیار مردم قرار می دهد، چنانچه بیش از ظرفیت طراحی مصرف کنیم، ظرفیت تاسیسات و قطر لوله های انتقال جوابگوی تامین آب نخواهد بود. بنابراین خواهش من این است که مصرف کنندگان عزیز به این موضوع توجه کنند که ذخیره خوب آب در پشت سدها مانع از این نیست که به میزان مصرف توجه نکنیم.

 

گفتگو: سید احمد طبایی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا