حفظ سلامت شاغلان بیمارستانی یک معضل جهانی است

 دکتر خسرو صادق نیت در پنجمین همایش ملی 'بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) شهروندی با تاکید بر مراکز درمانی و بیمارستانی' اظهار داشت: یمارستان یکی از پیچیده ترین سازمان های موجود در جامعه است و در آن همه اقشار با هر حرفه و تخصصی دیده می شود.
وی ادامه داد: در حوزه سلامت، نیازمند کارشناس های بهداشت حرفه ای هستیم تا از حوادث ناگوار پیشگیری کرده و آلودگی های بیمارستانی مانند پسماندها و پساب های بیمارستانی را شناسایی کنند که خوشبختانه در این زمینه بیمارستان ها با تجهیزات مناسب موفق عمل کرده اند.
رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات و رئیس این همایش نیز گفت: از اوایل دهه 80 در تلاش هستیم تا HSE به عنوان یک رشته مطرح شود و این کار برای اولین بار در قالب مدیریت محیط زیست در واحد علوم و تحقیقات صورت گرفت.
دکتر مجید عباسپور از پیگیری های لازم برای اخذ مجوز دکتری در رشته HSE در واحد علوم و تحقیقات خبر داد و افزود: با توجه به حوادث ناگوار اخیر مانند پلاسکو، ریزش معدن گلستان و قطار نیشابور، جای سوال است که چرا مسائل ایمنی اینگونه مورد بی توجهی واقع می شود.
وی تاکید کرد: نتیجه این بی توجهی ها خسران مادی و معنوی زیادی است که به جامعه تحمیل می شود و اغلب این حوادث بر اثر بی مبالاتی و رعایت نکردن قوانین حفظ ایمنی و بهداشت رخ می دهد.
رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: معمولا در کشورهای پیشرفته سیستم ایمنی بهداشت و محیط زیست جزء لاینفک هرگونه فعالیت است، ولی در کشورما HSE را مساله ای جداگانه از هر فعالیتی می بینند در صورتیکه حفظ محیط زیست، سلامت و ایمنی باید در فرهنگ فکری مردم نهادینه شود. 
عباسپور با ابراز تاسف از اینکه در سازمان های مختلف،مدیران توجه و رغبتی به مقوله HSE ندارند، گفت: فرهنگ HSE باید از دوران کودکی برای همه اقشار جامعه مطرح شود تا مدیران به این باور برسند با پرداخت هزینه ای اندک می توان از هزینه های جبران نشدنی حوادث، جلوگیری کرد. 
رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: اولین دانشکده و مرکز تحقیقات محیط زیست کشور در واحد علوم و تحقیقات شکل گرفت و فارغ التحصیلان این رشته هم اکنون در شرکت های مختلف فعالیت می کنند و در ترویج فرهنگ بهداشت، ایمنی و محیط زیست در جامعه تاثیرگذار هستند.
نماینده سامانه مدیریت HSE شهرداری تهران نیز در این همایش گفت: در سال 1392 پیش نویسی برای برنامه پنج ساله مدیریت شهری با عنوان HSE شهروندی در بیمارستان ها فرستاده شد، ذیل این برنامه پنج ساله، ماده 76 موضوعات سلامت ایمنی و محیط زیست به عنوان یک حق شهروندی برای شهروندان در نظر گرفته شده است.
مجید شرافتی نژاد افزود: قدم اول در اجرای پروژه های HSE شناسایی استراتژیک وضعیت موجود و سپس چالش ها و پتانسیل ها، شناخت استانداردهای دنیا، سنجش فاصله وضعیت ما با استانداردها، مشخص کردن مسیر رسیدن به ایده آل ها و در نهایت پیمودن این مسیر است.
وی تصریح کرد: شهروندان باید مطالبه گر باشند تا نهادهای سیاست گذار برای رفع مشکلات به تکاپو بیافتند و تا زمانی که مردم خواستار رفع این مشکل ها نشوند، کسی درصدد رفع مشکلات آنها برنمی آید و در این جا نقش متخصصان پر رنگ تر می شود. 
شرافتی نژاد از متخصصان جامعه خواست با ارتقای اطلاعات شهروندان، آنها را مطالبه گر کنند و برای رفع مشکلات، همواره در کنار شهروندان حضور داشته باشند.
پنجمین همایش ملی بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) شهروندی با تاکید بر مراکز درمانی و بیمارستانی با حضور کارشناسان و متخصصان، استادان دانشگاهی، همراه با ارائه مقالات متعدد و برگزاری نشست پرسش و پاسخ در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا