دولت آینده مبانی آموزش و پژوهش طرح تحول سلامت را بپذیرد

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر یوسف پریدار اظهار کرد: اقداماتی که در راستای طرح تحول نظام سلامت انجام شد، پایه‌های علمی دقیقی داشت؛ البته برخی ایرادات نیز به این طرح گرفته شده که برخی از آن‌ها مربوط به هزینه‌های طرح است.

وی افزود: علت مشکلات مالی طرح تحول نظام سلامت آن بود که برخی از شرکای وزارت بهداشت به تعهدات مالی خود عمل نکردند. طراحی حوزه‌های مختلف کاملاً دقیق و کارشناسی‌شده بود که مانند آن را در دولت‌های دیگر ندیده بودیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول تصریح کرد: از دولت آینده انتظار می‌رود مبانی و اساس طرح را بپذیرد و تنها ایرادات آن را برطرف کند، نه آنکه تمام برنامه‌های حوزه‌های مختلف درمان، آموزش و پژوهش طرح تحول نظام سلامت را تغییر دهد؛ چرا که این کار اشتباه است و با چنین عملی نتایج کار کارشناسی متخصصان در وزارت بهداشت ه هدر می‌رود.

پریدار گفت: در دولت یازدهم در معاونت پژوهشی و فناوری وزارت بهداشت به‌صورت بنیادی کارهای مختلفی در حوزه پژوهش انجام شد؛ به‌طور مثال شاخص کمی پژوهش دیگر چندان برای ما اهمیت ندارد. امروزه اهمیت، ارزش و اصالت پژوهش را شاخص‌های کیفی مشخص می‌کنند. برای این شاخص‌ها مقیاس‌ها و دستورالعمل‌هایی تعریف شده است و امروز می‌توانیم یک محقق و یک مجموعه را بر اساس این معیارها بسنجیم. این معیارها مورد قبول تمام دنیا هستند و براساس آن‌ها به واحدهای پژوهشی مختلف امتیاز داده می‌شود.

وی ادامه داد: انتظار داریم که این مسیر ادامه پیدا کند؛ پژوهش ها باید براساس مشکلات جامعه و در راستای حل این مشکلات باشد، نه برای اخذ گرنت پژوهشی و افزایش تعداد مقالات؛ تاکنون چنین نگرشی در ساختارهای قبلی حوزه پژوهش نداشته‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: در حوزه آموزش نیز بسته‌های تحولی در این راستا که آموزش باید یک آموزش پاسخگو، بر مبنای مقتضیات آمایشی منطقه و برای پاسخگویی به این نیازها باشد، تعریف شده است؛ با توجه به کارهای انجام‌شده از دولت آینده انتظار داریم که برنامه‌های کارشناسی‌شده را به رسمیت بشناسد.

پریدار افزود: باید برای مردم و دانشجویان این مسأله مشخص شود که انتخابات بر سرنوشت آن‌ها تأثیر دارد. اگر من احساس کنم که انتخابات تأثیری بر سرنوشت من ندارد، به‌طور طبیعی رغبتی برای شرکت در آن ندارم. بعضی از ما ممکن است که نسبت به تأثیر سیاست‌های رئیس‌جمهور بر آینده شغلی، زندگی، جایگاه سیاسی ما در منطقه و فعالیت‌های اقتصادی کشور، آگاه نباشیم.

وی با بیان اینکه باید تأثیر سیاست‌های دولت و رئیس‌جمهور بر زندگی آحاد مردم و وضعت کشور را برای افراد تبیین کنیم، گفت: این کار تنها با افزایش تعداد کرسی‌های آزاداندیشی و دعوت از طیف‌های مختلف فکری برای حضور در این کرسی‌ها و گفتمان رو ‌در رو با دانشجویان میسر می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: باید تعداد کرسی‌های آزاداندیشی را در کشور افزایش داد؛ البته این جلسات نباید تنها به‌صورت سخنرانی یک طرفه باشند. تاکنون 2 کرسی در دانشگاه برگزار شده است، البته نحوه برگزاری این کرسی‌ها در دانشگاه هنوز نیاز به اصلاح دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا