معرفی ابعاد اقتصاد زیستی کشور در سال جاری

 حمیدرضا طهوری درخصوص اقدامات گروه تولید، تجارت و بازار ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در سال جاری گفت: در ادامه فعالیت گروه و کارگروه های تخصصی در حوزه های پزشکی، کشاورزی، صنعت، محیط زیست، ساخت تجهیزات و واکسن های انسانی و دامی شکل گرفته اند، در اوایل سال 96 اقتصاد زیستی در ایران (بیواکونومی) معرفی خواهد شد.
وی افزود: به این معنی که آنچه در اسناد بالا دستی به عنوان هدف کمی تولید و سهم بازار ایران از محصولات زیست فناوری تعیین شده، تشریح خواهد شد.
به گفته طهوری، در این برنامه سهم هر یک از حوزه های تخصصی زیست فناوری و نیز عناوین محصولات مورد نظر و هم برنامه سالانه برای تحقق تولید و فروش آنها در بازارهای داخلی و خارجی از سال 96 تا 1404 تعیین خواهد شد.
وی تصریح کرد: همچنین الزامات تحقق ارقام تعیین شده، بیان خواهد شد و سعی بر آن است که اقدامات هر دستگاه و انتظارات از دولت نیز به طور شفاف مطرح شود تا در صورت پذیرش دولت و اهتمام عمومی دستگاه های دست اندرکار زیست فناوری، شاهد افزایش آهنگ رشد زیست فناوری متناسب با هدف گذاری 25 میلیارد دلاری زیست فناوری در سال 1404 باشیم.

 اقتصاد زیستی به تمام فعالیت­­های اقتصادی اشاره دارد که با تولید منابع زیستی تجدیدپذیر و تبدیل آن­ها به غذا، محصولات با پایه زیستی و سوخت زیستی شروع می­شوند. 
اقتصاد زیستی زنجیره تامین را در کشاورزی، جنگلداری، غذا، پالپ و کاغذ و بخشی از صنایع شیمیایی، زیست­فناوری و انرژی مدیریت می­کند. 
این اقتصاد بر پایه اصول زیست­پالایشگاه­ها است که زیست­توده، محصولات ناخواسته و محصولات جانبی و زائد را به جای سوخت­های فسیلی به عنوان ماده خام مصرف می­کنند. 
در اقتصاد زیستی هدف بهبود مصرف منابع و امنیت غذایی به کمک استفاده پایدار و کارآمد و اغلب بدون تولید زائدات از منابع تجدیدپذیر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا