رونق تولیدات داخلی با احیای طراحی ایرانی

پرفسور محمود گلابچی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، پیشرفت جوامع را در گرو عواملی از جمله مفهوم صحیح طراحی در ابعاد مختلف آن ذکر کرد و اظهار داشت: امروز طراحی و مباحث وابسته به آن نه تنها ذهن مخاطبان عرصه های هنری را به خود مشغول ساخته بلکه مخاطبان سایر رشته های علمی و تخصصی همانند علوم تربیتی، مهندسان، کارآفرینان، مدیران راهبردی و مدیران صنعتی را هم متوجه خود کرده است، به گونه ای که موضوع طراحی صرفا در حوزه مسایل هنری و تکنیکی محدود نمانده و در عرصه مسایل مفهومی و راهبردی هم معنا پیدا کرده است.
استاد نمونه دانشکده معماری دانشگاه تهران ادامه داد: متاسفانه امروز بخش عمده ای از طراحی صنعتی، محصولات و کالاهای مورد استفاده جامعه ما در بخش های مختلف از جمله معماری و شهرسازی، صنعت مبلمان، لباس، طلا و جواهرات، الگوبرداری از طرح های سایر کشورهاست و هیچگاه برای زنده کردن هنر طراحی ایرانی تلاش موثری نکرده ایم. 
پایه‌گذار تخصص سازه در معماری و فناوی معماری در ایران افزود: این درحالی است که ایرانیان از دیرباز در طراحی معماری و شهرسازی و لباس و ظروف و انواع و اقسام محصولات مختلف صاحب ایده و سبک هستند.
وی ادامه داد: اگر به عنوان مثال با یک مبلمان طراحی ایرانی در نمایشگاه های بین المللی جهان شرکت کنیم، از طریق نمایش فرهنگ و عناصر معماری و هنر کشورمان در تولید این محصول، می توانیم نظر سایر کشورها را به طراحی ایرانی و استفاده از محصولات ساخت ایران جلب نماییم.
مولف 42 عنوان کتاب و بیش از 150 مقاله به زبان‌های فارسی و انگلیسی در رشته‌های عمران، معماری، تکنوژی معماری و مدیریت پروژه و ساخت با اشاره به برگزاری کنفرانس جامع طراحی گفت: این کنفرانس بر اساس ضرورت ها در حوزه های مختلف از حوزه شهرسازی و معماری گرفته تا حوزه طراحی صنعتی و هنر است و پیش بینی شده است که تمام کسانی که به مفهوم طراحی توجه دارند بتوانند دیدگاه های خود را به منظور ارتقای سطح طراحی در کشورمان ارائه کنند.
رییس شورای سیاست گذاری کنفرانس جامع طراحی با اشاره به این که به موضوع طراحی بصورت تئوریک در دانشگاه ها و موسسات علمی پرداخته می شود، گفت: در حقیقت هدف اصلی ما طرح موضوع و گسترش آن در سطح جامعه است تا زمینه های تحقق طراحی ایرانی در حوزه های مختلف از جمله معماری را با حضور دستگاه های اجرایی، وزارتخانه ها و سازمان ها فراهم کنیم.
بنیان‌گذار رشته‌های تکنولوژی معماری با گرایش‌های معماری بایونیک و معماری دیجیتال و مدیریت پروژه و ساخت در مفاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های ایران تاکید کرد: به جای اینکه مصرف کننده ایده ها و تفکرات طراحی سایر کشورها، مکاتب و جوامع باشیم، بایستی یکبار دیگر با نگاهی به فرهنگ پربار گذشته خود الگو، سبک و مکتبی در حوزه طراحی در ابعاد مختلف تعریف کنیم و جایگاه خود را در حوزه طراحی ارتقا دهیم.
وی با اشاره به سابقه و فرهنگ غنی ایران در حوزه هنر معماری گفت: این مسئله ایجاب می کند که ما در زمینه طراحی جزء کشورهای پیشگام در جهان باشیم گفت: در واقع شعار این کنفرانس آن است که در تولید و استفاده از کالاها و محصولات و همچنین معماری بناها و شهرها به بحث فرهنگ، اقلیم و سنت های کشورمان توجه داشته و هویت واصالت خویش را حفظ کنیم.
وی با بیان این که کنفرانس«جامع طراحی» به همت فرهنگستان هنر، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت و حمایت چندین سازمان و نهاد غیردولتی با هدف حفظ و گسترش فرهنگ طراحی ایرانی 12 تا 14 اردیبهشت در فرهنگستان هنر برگزار می شود، افزود:موضوعات نشست ها و سخنرانی کنفرانس در حوزه های بنیادین، فلسفه طراحی، هویت و طراحی راهبردی، مدیریت طراحی، آموزش طراحی در دانشگاه ها و نقد طراحی کاربردی و همچنین طراحی دیجیتال، طراحی پارامتریک، طراحی بیوتیک و ارگونومیک است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا