باید به ابعاد جامعه شناختی اینترنت و فضای مجازی توجه شود

دکتر قانعی راد در حاشیه نشست جامعه شناسی و اخلاقیات وب – رسانه و ارتباط شناسی وب کنفرانس بین المللی وب پژوهشی با بیان اینکه در این نشست ابعاد مختلف فضای مجازی در ارتباط با فاکتورهای اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت،گفت: یکی از مسائل مهم مرتبط با این موضوع این است که آیا گسترش تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات منجر به ایجاد برابری اجتماعی در سطوح مختلف شده و یا برابری اجتماعی را افزایش داده است.

وی افزود: بسیاری معتقدند که گسترش اینترنت به نوعی برابری سازی انسان ها و افقی کردن مناسبات اجتماعی و کاهش سلسله مراتب منجر شده است و اصطلاحا جامعه را دموکراتیزه کرده است. در مقابل دیدگاه دیگری وجود دارد که معتقد است حتی شکاف و نابرابری بین انسان ها به ویژه از نظر ابعاد اقتصادی را گسترش داده است و تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات ابزاری نبوده که برابری برای انسان ها به ارمغان بیاورد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در ادامه اظهارکرد: همچنین در این نشست مقاله ای درباره نقش اعتماد و سرمایه اجتماعی در فضای مجازی و اینکه چگونه در فضای مجازی مقولات مربوط به جامعه شناسی مانند اعتماد و سرمایه اجتماعی می تواند مطرح باشد، ارائه شد.

وی افزود: بحث دیگر درباره بازتولید و زایش اسطوره های جاودانی در ذهن بشری بود. به عنوان مثال در  اسطوره آزادی، فضای مجازی توانسته آزادی برای انسان ها به ارمغان بیاورد و کاربران را از حالت وابستگی به یک نوع آزادی برساند. اسطوره دیگر دانایی است اینکه ارتباط فضای مجازی کاربر را دانای کل می کند و از همه اطلاعات آگاه است. البته نقد این اسطوره هم مورد بحث قرار گرفت به طوری که این طور نیست که فضای مجازی و اینترنت آزادی مطلق و دانایی مطلق برای انسان ها به بار بیاورد.

دکتر قانعی راد خاطرنشان کرد: یکی از آسیب های این حوزه این است که فضای مجازی ممکن است که یکسری دانایی ها را هم از کاربر بگیرد مثلا افرادی که در فضای مجازی فعالیت زیادی دارند سطح مطالعاتشان در حوزه کتاب کاهش پیدا کرده است.

رئیس نشست جامعه شناسی و اخلاقیات وب – رسانه و ارتباط شناسی وب کنفرانس بین المللی وب پژوهشی تصریح کرد: به طور کلی بحث ما در این نشست این بود که باید به ابعاد جامعه شناختی اینترنت و فضای مجازی را توجه کنیم و بدون اینکه دچار یک نوع شیفتگی نسبت به فضای مجازی شویم. در عین حال بدانیم که چگونه از فضای مجازی استفاده کنیم که بتوانیم یک زندگی برخوردار از کیفیت، دانایی، آزادی و برابری بیشتر ایجاد کنیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا