جراحی با تکنولوژی فضایی

محققان در هنگ‌کنگ سامانه رباتیک جراحی جدیدی ساخته‌اند که در حین جرحی بازخوردهای لمسی ارائه می‌کند و قادر است با استفاده از برش‌های کوچک و یا منافذ طبیعی بدن بدون ایجاد برش اقدام به جراحی رباتیک کند. این سامانه آسیب ناشی از جراحی را به حداقل می‌رساند و از سامانه‌های موجود هم بسیار امن‌تر است. در طراحی این سامانه جدید از تجربیات مهندس سامانه‌ها پروفسور« یونگ کای لئونگ» از دانشگاه پلی‌تکنیک هنک‌کنگ که در ساخت ابزار دقیق برای کار در فضا تخصص دارد استفاده شده است. در این راه پرفسور « یئونگ چانگ کوونگ» متخصص جراحی رباتیک هم به ساخت این سامانه کمک بسیار کرده است.

این دو سامانه رباتیکی را ساخته‌اند که دارای بازوهایی است که با میکروموتورها هدایت می‌شود و در حرکاتش بیشتر از 10 درجه آزادی دارد. این دستگاه در سه جراحی پشت سر هم حیوانات مورد آزمایش قرار گرفته است؛ مورد اخیر کاربردش در برداشتن کیسه صفرای یک خوک زنده در یک جراحی یک ساعته بوده است.

در حال حاضر تنها یک سامانه جراحی رباتیک بر بازار حکم‌فرمایی می‌کند. اما این سامانه بسیار گران است و محدودیت‌های بسیاری دارد که شامل نیاز به برش‌های بسیار، کمبود بازخورهای حسی و بزرگی بسیار است. علاوه بر این سیستم برای استفاده در مجراهای طبیعی بدن طراحی نشده است و برای مثال نمی‌تواند به سادگی و از مجرای ادرار اقدام به جراحی مثانه کند. در مقابل این دستگاه جدید را می‌توان از برش‌های بسیار کوچک یا منافذ بسیا ریز به داخل بدن فرستاد تا طیفی از جراحی‌ها را اجرا کند. این بازو توسط ریزموتورهای خاصی که برای این کار طراحی شده‌اند، حرکت می‌‌کند و علاوه بر دقت بسیار زیاد به جراح اجازه می‌دهد تا بازخورد مناسبی از میزان نیروی اعمال شده در حین عملیات جراحی داشته باشد. تیم سازنده هنوز می‌خواهند به آزمایش‌ها روی حیوانات بیمار ادامه دهند وهدفشان استفاده از این وسیله در طیف وسیعی از جراحی‌ها در انسان در آینده نزدیک است.
محققان دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ در ساخت وسایل بسیار پیچده و دقیق و جدید برای ماموریت‌ها فضایی تخصص دارند. کارهای آن‌ها منجر به ساخت ابزارهای بسیار دقیق و سبک‌وزنی شده است. اما حالا آن‌ها درحال کار برای استفاده از این تکنولوژی فضایی در زندگی شهروندی روزمره هستند. این سامانه جراحی یکی از مثال‌های واضح این کاربرد است که تکنولوژی‌های فضایی را به زندگی روزمره انسان‌ها وارد می‌کند.

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا