ایجاد اشتغال؛ از نقاط قوت قانون هوای پاک

سعید متصدی روز یکشنبه در گفت و گو باایرنا افزود: بررسی لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی مراحل پایانی را می گذراند و تنها تعیین تکلیف یک تبصره در مورد معافیت مالیاتی برای واحدهای سبز و برگزیده باقی مانده است که امیدواریم تا فردا(دوشنبه) به نتیجه برسد و به طور کامل قانون هوای پاک تصویب شود.
وی تاکید کرد: قانون هوای پاک، قانونی بسیار پیشرفته و کارآمد است و تقریبا تمام جنبه های زیست محیطی هوا ازجمله آلاینده های صنعتی، شهری، گرد و غبار و مباحث مربوط به این مقوله را دربرمی گیرد.
متصدی اظهار کرد: یکی از مواردی که این قانون بر آن تاکید دارد، بحث ایجاد واحدهای HSE در روند اجرای پروژه ها است که موجب ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان رشته های مرتبط با محیط زیست می شود و می تواند در سال تولید و اشتغال یکی از راهبردهای بسیار خوب ایجاد اشتغال برای متخصصان محیط زیست باشد.
متصدی گفت: تاکنون برای ایجاد واحدهای HSE و محیط زیست در دستگاه های ستادی مصوبات دولت را داشتیم اما مبنای قانونی نداشت و اکنون بر ایجاد این واحدها در قالب قانون هوای پاک تاکید شده است.
وی با بیان اینکه برای اولین بار در قانون هوای پاک این موضوع گنجانده شده و صرفا برای اشتغال افرادی است که در رشته های بهداشت، ایمنی و محیط زیست فعالیت می کنند، افزود: با توجه به درصد بالای بیکاری در متخصصان محیط زیست این موضوع نقطه بسیار مثبتی در ایجاد اشتغال برای متخصصان این بخش است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بر اساس قانون هوای پاک، مسئولان پروژه ها موظف به ایجاد واحدهای HSE هستند و حداقل افرادی که در این واحدها مشغول به کار می شوند، پنج نفر خواهد بود.
وی اظهار کرد: بر این اساس در تمام پروژه ها برای متخصصان محیط زیست، اشتغال ایجاد می شود و مدیریت و نظارت بر اجرای این پروژه ها توسط این واحدها صورت می گیرد. 
متصدی گفت: تاکنون اجرای پروژه ها توسط دستگاه ها و سازمان حفاظت محیط زیست، نظارت و بازرسی می شد اما پس از این واحدهای HSE می توانند بحث نظارت را داشته باشند؛ در واقع نظارت محدود و اجرایی، به بخش خصوصی و بخش هایی که متخصصان محیط زیست بتوانند در آنها فعالیت کنند، واگذار می شود.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که در قانون هوای پاک آمده افزایش اقتدار سازمان حفاظت محیط زیست است که از ابتدا در این قانون دیده شده بود؛ سازمان محیط زیست یک سازمان فرابخشی و فرادستگاهی است و نفع و ضرر آن به تمام بخش ها برمی گردد.
متصدی تاکید کرد: در قانون هوای پاک با توجه به تغییراتی که در مباحث جریمه و جزا دیده شده، اختیارات و مسئولیت هایی به سازمان محیط زیست واگذار شده است که امیدواریم بتوانیم مفیدتر از گذشته فعالیت کنیم.

** لایحه هوای پاک 
سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا، لایحه هوای پاک را تهیه کرده است که در واقع تکمیل شده قانون مصوب سال 1379 است که تا سال 1384 به خوبی اجرا شد، اما با توجه به اینکه از این سال به بعد اجرای آن با چالش‌ هایی مواجه شد و عملا به اجرا درنیامد، این قانون تهیه شد تا از طریق تکالیفی که برای دستگاه‌ ها و وزارتخانه‌ ها مشخص شده اجرای آن الزامی شود.
در این لایحه به استانداردهای جدید در خودروها و سوخت توجه و وظایف وزارتخانه‌ هایی مانند نفت، صنعت و کشور در مقابله با آلودگی هوا مشخص شده است.
اکنون چند هفته ای است که مجلس شورای اسلامی در حال بررسی و تصویب این لایحه است که تمام مراحل آن به پایان رسیده و فقط یک تبصره مربوط به معافیت مالیاتی واحدهای سبز باقیمانده است که با تعیین تکلیف این تبصره ایران دارای قانون هوای پاک می شود و بر اساس آن تکلیف تمام نهادها و دستگاه ها در کاهش آلودگی هوا مشخص خواهد شد.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا