جستجوی خوب، نوسانات بین کاربر و سامانه را از بین میبرد

این نشست به صورت میزگرد با حضور 3 سخنران کلیدی(پروفسور فرانک ون هرملن، پروفسور گابریلا پاسی و پروفسور جورج گاتلاب) و 2 استاد از دانشگاه های کشور(دكتر تقي ياره دانشيار دانشگاه تهران و دكتر بديع معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات) به عنوان اساتید منتخب برگزار شد و در آن چشم انداز وب در حوزه های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.

درابتدای نشست که در روز دوم کنفرانس برگزار شد دکتر کامبیز بدیع از اعضای کمیته علمی کنفرانس طی سخنانی عنوان کرد : علت اصلی گرایش به سمت فضای وب جویش است.

وی با اشاره به ملاحظات لازم برای بازنمایی وب و مدیریت آن عنوان کرد: هر شخص جوینده انتظاراتی از جستجو دارد.از جمله انتظاراتی که میتوانیم از جستجو داشته باشیم این است آیا محتوایی وجود دارد که نکته ای با حالت خاص در آن رعایت شده باشد؛ ساز و کار استنباطی ضروری این است که ما نواحی مرتبط با آن را شناسایی و آشکار کنیم که لازمه آن از لحاظ متودولوژیک این است که  موجودیت هایی را که از لحاظ معنایی غنی هستند پیدا کنیم. باید توجه داشته باشیم که صفحات وب را تحت لیبل های خاص با کارکردمندی های خاص دسته بندی کنیم. به این ترتیب کارکرد مندی ها درخور توجه هستند .

دکتر بدیع انتظار دوم را اینگونه بیان کرد: باید محتوایی را طراحی کنیم که ویژگی های خاصی در آن لحاظ شده باشد. از طریق شناسایی و ترکیب صفحات وب این کار ممکن است و میتوانیم استفاده درست از آن را داشته باشیم که در این زمینه بحث ادغام صفحات وب را پیش رو داریم.

عضو کمیته علمی سومین کنفرانس بین المللی وب پژوهی انتظار سوم را اینگونه عنوان کرد: چطور می شود یک موضوع خاص از منظر موضوعی دیگر بررسی شده باشد؛ گاهی اوقات ما به دنبال یافتن دیدگاه های تازه به صفحات وب رجوع می کنیم. ولی موضوع اصلی آن است که ما بتوانیم هستان شناسی هایی با مقاصد ویژه برای همبافت های مختلف یک مسئله داشته باشیم تا با تاکید بر خلاصه سازی و تفسیر این موضوع را در یک متن داشته باشیم.

در ادامه نشست پروفسور فرانک ون هرملن ((Frank van Harmelen استاد کامپیوتر دانشگاه آمسترام هلند گفت: صفحات وب نمی توانند جایگزین خوبی برای مصارف انسانی باشند و تنها برای استفاده های رایانه ای خوب هستند و باید به سمت تجمیع و یکپارچه سازی بهتری از نو گام برداریم.

هرملن که بعنوان یک پژوهشگر برجسته به ویژه در حوزه وب معنایی در اروپا و جهان شناخته می شود و اولین پروژه وب معنایی در سطح اتحادیه اروپا را انجام داده در ادامه گفت: امروزه وب فقط در رایانه خلاصه نمی شود و می تواند در هرجا که یک دستگاه متصل به اینترنت وجود داشته باشد وجود داشته باشد.

وی ضمن بیان توضیحاتی درباره فعالیت تخصصی در حوزه وب افزود: باید یک زمینه علمی مختص وب شناسی داشته باشیم البته فعالیت های زیادی در این زمینه صورت گرفته است.

پروفسور گابریلا پاسی (Gabriella Pasi ) استاد تمام دانشکده انفورماتیک و ارتباطات دانشگاه میلان سخنران بعدی نشست ویژه اینده پژوهی با تاکید بر ضرورت ایجاد تکلیف و وظیفه در افراد به منظور روی آوردن به دنیای وب و سرچ ادامه داد: اینکه چه فکری در ذهن فردی که در حال سرچ است می گذرد؟ در چه رده سنی، موقعیت زمانی و مکانی قرار دارد؟ دارای اهمیت زیادی است.

 رئیس انجمن منطق فازی در اروپا تعامل بین کاربر و سامانه را زمینه ساز یک جستجوی خوب  دانست و گفت: جستجوی خوب آن است که نوسانات بین کاربر و سامانه را از بین ببرد.

وی که متخصص حوزه بازیابی اطلاعات و فیلترینگ اطلاعات است و چندین پروژه  و پژوهش در حوزه تولید محتوا توسط کاریر در شبکه های اجتماعی انجام داده با تاکید بر اجتماعی بودن انسان گفت: در دنیای وب نیز تعامل و همکاری بین منابع اطلاعاتی می تواند جستجوی مطلوب و رضایت را برای کاربر به دنبال داشته باشد.

پس از وی پروفسور جورج گاتلاب((Georg Gottlob استاد و رئیس انفورماتیک دانشگاه آکسفورد ضمن تاکید بر همگرایی و سازگاری در فضای وب گفت: وقتی یک موضوع مورد جستجو قرار میگیرد مسائل نامربوط زیادی پیرامون آن موضوع در اختیار قرار میگیرد که این امر برای یک متخصص خیلی آزار دهنده است.

وی که در سالهای 2006 تا 2011 رئیس دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه آکسفورد بوده و همینک رئیس انفورماتیک دانشگاه آکسفورد است ادامه داد: برای مثال وقتی یک ترکیب مورد جستجو قرار میگیرد به جای آن که فضا برای جستجو محدودتر شود و گزینه های محدودتری در اختیار بگذارد گزینه های بیشتری را در اختیار قرار می دهد که این موضوع آزاردهنده است و باید تدبیری برای رفع آن اندیشیده شود.

گاتلاب افزود: کاربران و بنگاه ها آن چیز را که ماشین متوجه می شود روی وب منظور می کنند ولی استدلال برای پاسخ به پرسمان از طریق این دانش وجود دارد؛ این دانش میتواند در قالب یک واقعیت یا تئوری های هستان شناسانه باشد که می تواند حالت گسترده و توزیع یافته ای را در وب داشته باشد میتواند بازنمایی شود و با به کارگیری منطق توصیف مورد استفاده قرار گیرد.

استاد دانشگاه آکسفورد به راهکارهایی برای استفاده بهینه در راستای رفع برخی مشکلات موجود اشاره کرد که البته هنوز محققان مشغول فعالیت روی آن ها هستند.

گاتلاب در پایان افزود: طراحان می توانند از سه طریق 1- ابزار، زبان و درج اطلاعات در وب 2- خلق و ایجاد نرم افزارهایی که نفع حرکات معنایی را داشته باشند.  3-  قابل دسترس کردن داده های باز، توانایی های کاربران خود را مورد استفاده قرار بدهند. مطمینا کمک برای به وقوع پیوستن این راهها یکی از بزرگترین چالش ها محسوب میشود.

در پایان مراسم از اساتید حاضر در نشست تقدیر و تشکر به عمل آمد.

 

گزارش: امیر محمد غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا