روز جهانی آگاهی در مورد اختلالات عصبی عملکردی

علائم اختلال تبدیلی (conversion disorder)   یا ( اختلال نورولوژیکی عملکردی)  (functional neurological disorder) دارای علائم متعددی است .این اختلال تمارض (malingering) نیست. این اختلال به اندازه پارکینسون می تواند ناتوان کننده باشد. این علائم عبارتند از : دردهای مزمن ، تغییرات بینایی، اختلال در عملکرد  مثانه، اختلالات حرکتی غیر ارادی ، علائم حسی، تغییرات شناختی ، اختلالات خواب، سردرد / میگرن، ضعف عضلانی/فلج، اختلال در راه رفتن، شبه صرع،اختلالات گفتاری، کاهش تمرکز و … است.

اغلب زمانی که این تشخیص برای بیماران داده می شود با اطلاعات بسیار اندکی روانه خانه می گردند و برای آنها این سوالات مطرح می شود که الان باید چه کار کنم ؟ این بیماری چیست ؟ برخی به دنبال تحقیق در این مورد به سایتهای اینترنتی می روند و برخی دیگر به دنبال سوال از متخصصین . مشهورترین متخصص این اختلال در جهان دکتر مارک ادواردز ( Dr. Mark Edwards ) است که در دنیا در جهت درک و کمک به درمان این اختلال زمان زیادی را اختصاص داده است.
 
پزشکان ، واژگان مختلفی را برای تعریف این بیماری به کار می برند . ولی آنچه که من از تجربه قبلی خود در در نام نهادن این بیماری در ایران می دانم این است که آنها این بیماران را گاهی بیماران روان – تنی و یا کسانی که پندار بیمارگون دارند ، می نامند و متاسفانه رفتارهای نادرستی با آنها دارند. از سال 2011 پیشرفتهای زیادی در درکاختلال تبدیلی (conversion disorder) و یا  اختلال عصب شناختی عملکردی  (Functional neurological disorder ) صورت گرفته و اطلاعات در این زمینه در حال به روز شدن است .
 

فقدان در آگاهی و درک کافی از این بیماری باعث شده است که افراد زیادی در دنیا به ویژه مبتلایان به یکدیگر کمک کنند تا بتوانند آگاهی نسبی را در این زمینه فراهم سازند .
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا