رفع مشکلات زیست محیطی شرکتهای نفتی با بیوتکنولوژی

به گزارش مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: جدایه های میکروبی جدید هر کدام می تواند تازه های بیوشیمیایی، مولکولی و متابولیک خاص خود را داشته باشد. علاوه بر این از چنین میکروارگانیسمهایی به صورت کاربردی می توان در مطالعات تحقیقاتی و نیز پروژه های پاک سازی آلودگی های نفتی استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: این تحقیق با حمایت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب (NISOC) انجام شده است و این نکته بسیار حائز اهمیت را نشان می دهد که از چنین میکروارگانیسمهایی می توان استفاده های کاربردی کرده و مشکلات زیست محیطی مرتبط با شرکت های نفتی را با تکنولوژی های جدید مبتنی بر بیوتکنولوژی مرتفع کرد. 

فاضلی بیان داشت: در بانک میکروارگانیسمها، یکی از بانک های زیستی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، تعداد زیادی سویه میکروبی با قابلیت های تجزیه ترکیبات هیدروکربنی نگهداری می شود، لذا محققان و دانشجویان جهت انجام انواع تحقیقات تجزیه زیستی میدانی، میکروبیولوژی محیطی، بیوشیمی میکروبی، فیزیولوژی و بیولوژی مولکولی خود می توانند از این سویه های ارزشمند استفاده نمایند و تازه های بیشتری را در جامعه علمی به ثبت برسانند.  

به گفته وی،  نتایج این تحقیق  در مجله Pollution ، شماره۱ ،  جلد ۳ در سال ۲۰۱۷ چاپ شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا