سبد داروهای زیست‌فناوری بررسی می شود

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به برگزاری نشست تخصصی داروهای زیست فناوری، گفت: این ستاد در روز هفتم اسفندماه، نشست تخصصی بررسی سبد داروهای زیست‌فناوری و راه‌کارهای توسعه این سبد را برگزار می کند.

وی افزود: هدف از برگزاری این نشست تخصصی، بررسی انجام پروژه های جدید در حوزه تولید داروهای زیست‌فناوری و انتقال نتایج فعالیت های مراکز تحقیقاتی به شرکتهای تولیدی و تجاری‌سازی این داروها است.

قانعی  خاطر نشان کرد: بیوتکنولوژی علم نوینی است که در قرن حاضر رشد چشمگیر آن موجب شده تا این دانش در بسیاری از ابعاد زندگی بشر همچون داروسازی، علوم غذایی، پزشکی و کشاورزی نقش مهمی را بازی کند.

به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، داروهای نوترکیب که با استفاده از این دانش تهیه می شود موجب تحول عظیمی در تنوع فرآورده‌های دارویی مورد مصرف شده است.

وی تصریح کرد: این دسته از داروها که از داروهای سنتز شده شیمیایی متمایز هستند، مبتنی بر پروتئین مشتق‌شده از سلول‌های زنده کشت داده شده در آزمایشگاه هستند و هم اکنون تعداد محصولاتی که با فرآیند بیوتکنولوژی در ایران تولید می شود به ٢٠ قلم رسیده است.

قانعی با بیان اینکه توسعه سبد دارویی کشور ضروری است، گفت: این نشست با هدف بررسی سبد داروهای زیستی و راهکارهای توسعه این سبد برگزار می شود. همچنین در این نشست تخصصی مذاکراتی با فعالان و محققین حوزه داروهای نوترکیب و مونوکلونال آنتی بادی در خصوص حمایت های مورد نیاز برای توسعه این سبد دارویی صورت خواهد گرفت.

گزارش: ندا جوادهراتی