اجرای بزرگترین پروژه نقشه های عکسی شهری کشور با پهپاد

امروزه با بكار گيري تكنولوژي هاي هوا فضا و انفورماتيك تصاوير بسيار دقيق ديجيتالي و واقع نما براي اين منظور توليد ميشود كه بسيار گرانقيمت هستند. اكنون يك شركت دانش بنيان ايراني توانسته تكنيك تصوير برداري هوايي واقع نما و دقيق را بومي كرده و براي نخستين بار در كشور به اجرا در اورد.

شرکت دانش بنیان پارس اطلس مستقر در مرکز رشد فناوری تربت حیدریه موفق شد تا با استفاده از پهپاد، تصاویر «اُرتوفوتو» از اراضی ۳۰۰۰ هکتاری تربت حیدریه تهیه کند.به گفته مهران غفاری ، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان چنین کاری بزرگترین پروژه از نوع خود است که در کشور اجرا شده است.

نمونه ای از تصاویر ثبت شده در پروژه اجرای بزرگترین پروژه نقشه های عکسی شهری کشور با پهپاد

 

عکسهای هوایی واقعی تر میشوند

عکسهای هوایی یکی از راه های کلاسیک و سنتی برای دسترسی به نقشه یک منطقه ، شهر یا حتی کشور و بزرگتر از آن است. عکسهایی که به شکل شیت های مقیاس دار ، توسط سازمانهای مربوطه ، همچون سازمان جغرافیایی ارتش در سالهای متوالی ثبت شده و اکنون به شکل تجاری در دسترس همگان است از جمله این موارد محسوب میشوند. اما ایراد این تصاویر این است که به شکل تصویر برداری پرسپکتیو تهیه شده اند و تصحیحی روی آنها انجام نشده است. به عبارتی این تصاویر به نقشه تبدیل نشده اند ،در واقع اینها تصاویری هستند که از یک نقطه به محدوده میان دید خود نگریسته اند و تصویر تهیه کرده اند . در نتیجه در آنها مثلا دیواره های ساختمانها از بالا کاملا عمودی دیده نمیشوند. 

برای رفع چنین معضلی لازم است پس از فرآیند تصویربرداری تصحیحاتی متفاوت و چند وجهی را روی همه تصاویر اعمال کرد تا نتیجه شبیه به آن شود که گویی همه ساختمانها و عوارض زمینی و طبیعی درست از بالای سرشان تصویر برداری شده است . با انجام این تصحیحات ، نقشه ای خواهیم داشت که همه مقیاسهایش درست و صحیح بوده و میتوان از آن به عنوان نقشه قابل اعتماد( ولی عکسی)  استفاده کرد. چنین تصاویری را تصاویری اُرتوسکوپیک (Orthophoto) مینامند.

در سمت راست ، روش(پایین) و نتیجه(بالا) تصویر برداری معمولی هوایی دیده میشود و در سمت چپ تصویر برداری هوایی اُرتوسکوپیک.

 

به گفته غفاری در پروژه اجرای بزرگترین پروژه نقشه های عکسی شهری کشور با پهپاد با تکیه بر فرآیند طراحی شده توسط شرکت دانش بنیان پارس اطلس، پس از ۱۲۰ نوبت پرواز پهپادها بر فراز تربت حیدریه در حدود ۳۵ هزار قطعه عکس خام اخذ شده که از طریق پردازش این تصاویر، نقشه تصویری با قدرت تفکیک زمینی متوسط ۵ سانتی‌متر تولید و تحویل داده شده است. بومی شدن این نوع تصویربرداری در کشور میتواند به تولید سریعتر و ارزانتر نقشه های هوایی کمک بسیاری کند.

    

 در سمت راست تصویر هوایی با لنز واید را میبینید و در سمت چپ همان تصویر پس از انجام تصحیحات به شکل نقشه عکسی اُرتوسکوپیک دیده میشود.

 

 

گزارش: محمدرضا نوروزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا