سرطان در محیط کار

تحقیقات نشان می دهد طی دهه های آتی باید شاهد اثرات بیشتری از ابتلایان کارکنان سازمانهای مختلف به سرطان بر کیفیت کار آنها باشیم. کارشناسان پیش بینی می کنند که در آینده بر شمار کارکنان مبتلا به انواع سرطان افزوده می شود. آنها همچنین به این واقعیت اشاره می کنند که سن و تشخیص به موقع و در نهایت درمان مناسب، شانس زنده ماندن افراد مبتلا را افزایش می دهد. به باور آنها، اگر کارفرمایان به دنبال فراهم آوردن محیطی هستند که در آن بتوانند نیروهای ماهر را شناسایی و جذب کنند باید دست به کار شوند. این گزارش بر اساس پرسشهای آنلاین مطرح شده از 500 کارمند و ده گفتگوی تفصیلی با کارشناسان صاحبنظر در حوزه سرطان در محل کار تهیه شده است. آنچه که از دل این گفتگوها و پرسشها حاصل شده با نتیجه تحقیقات علمی ادغام شده است.

از دل چنین یافته هایی می توان به نگرشهایی در خصوص مواجهه با سرطان در محیط کار دست یافت. از آن جمله می توان به گامهای چشمگیری اشاره کرد که شرکتها با هدف افزایش حمایتهای همه جانبه از کارمندان مبتلا به سرطان برمی دارند. همچنین مجموعه ای از اقدامات بیشتر و اثرگذار وجود دارد که این شرکتها می توانند برای کمک به کارکنانشان انجام دهند تا در نهایت ابعاد مختلف این بیماری به خوبی مطرح شده و افراد آشنایی درستی با آنها پیدا کنند.

نکته قابل تأمل این است که اهمیت سرطان در نگاه کارفرمایان در حال افزایش است. در واقع آنها به این نتیجه رسیده اند که برای حفظ انسجام محیط کاری و تقویت روحیه کار در کارکنانشان باید شناخت بهتری از این بیماری داشته باشند. همزمان که مشخص می شود به لطف تشخیص به موقع و انجام درمانهای لازم و مؤثر، شمار بیشتری از افراد مبتلا به سرطان نجات یافته و می توانند زندگی طبیعی خود را دنبال کنند، شرکتهایی که دارای این دسته از کارکنان هستند باید خود را آماده کنند. بدون شک آگاهی از اثرات ناشی از ابتلا به سرطان در محیط کار کمک زیادی به آنها می کند تا محیط کاری مناسبتری را برای کارکنانشان فراهم کنند.

در یکی از این نظرسنجی ها نتیجه جالب و امیدوارکننده ای به دست آمده است به طوریکه 74.4 درصد پاسخ دهندگان با اطمینان اعلام کرده اند که کارفرمایانشان از آنها در حین و پس از درمان، حمایتهای لازم را به عمل می آورند.

اما این تازه آغاز یک نگرش تأثیرگذار است. بسیاری از سازمانها و شرکتها سیاستهای نوآورانه ای را در حوزه سرطان ارایه می کنند. از آن جمله می توان به اقداماتی اشاره کرد که در راستای روشن سازی افکار سایر کارکنان در محیط کار نسبت به سرطان و مبتلایان به این بیماری و همچنین اقدامات مناسب تشخیصی صورت می گیرد. در این خصوص مشخص شد که 54 درصد از سؤال شوندگان اعلام کردند که سازمان مطبوعشان تسهیلاتی برای تشخیص سرطان در نظر گرفته اند. اعطای کمکهای مالی به مبتلایان و آنهایی که روند درمانی را سپری می کنند از دیگر اقداماتی است که توسط بسیاری از شرکتها در قبال کارکنانشان صورت می گیرد.

باید توجه داشت که همکاری می توان فضا را برای ارایه حمایتهای لازم به این دسته از کارکنان بیمار توسعه داد. وقتی صحبت از آن می شود که در چه حوزه هایی شرکتها می توانند به کارکنانشان کمک کنند، اکثر سؤال شوندگان به مقوله آموزش به عنوان یک فاکتور مهم و تعیین کننده اشاره می کنند. این بدان معناست که مدیران ارشد این شرکتها خود را آماده دریافت گزارش درخصوص ابتلای برخی کارکنان به بیماریهای خاص و جدی می کنند. در عین حال 33.8 درصد از سؤال شوندگان هم گفته اند همواره فضای بیشتری برای ارایه اطلاعات کاملتر به کارکنان و اتخاذ سیاستهای مناسبتر برای مقابله با بیماریهای جدی وجود دارد.

در نهایت این کارفرمایان هستند که می توانند اقدامات لازم را در قبال سرطان در محیط کار انجام دهند. از جمله اقداماتی که سازمانها می توانند برای تقویت حمایتهایشان از این نگرش انجام دهند می توان به بهبود کانالهای ارتباطی و اطلاعاتی اشاره کرد. همچنین راه اندازی گروههای حمایت کننده اقدام جالب توجه دیگری است. اینکه بتوان الگوهایی در زمینه مقابله با سرطان و بازگشت به زندگی عادی در میان مدیران به سایر کارکنان ارایه کرد هم می تواند در بهبود این محیط تأثیرگذار باشد. در کل هرگونه اقدامی که به تشخیص به موقع و درمان مؤثر سرطان منجر شود در ارتقای سطح کیفی کار در سازمانها نقش مهمی را ایفا می کند.

برای دسترسی به جدیدترین شماره Economist فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا