اعطای جایزه بین‌المللی به پروفسور اعوانی

دکتر ایمانی خوشخو رییس دانشگاه علم و فرهنگ در نشست شورای سیاست گذاری دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت با اشاره به این که دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت از سوی دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی 26 بهمن ماه برگزار می‌شود، گفت: در این کنفرانس یک جایزه جهانی را تعریف کردیم که سال گذشته اولین جایزه به پروفسور شارپلی اعطا شد و امسال نیز جایزه بین‌المللی این کنفرانس به پروفسور اعوانی تعلق خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: در این کنفرانس فصلنامه بین المللی "گردشگری و معنویت" (International Journal Of Tourism & Spirituality) دانشگاه علم و فرهنگ رونمایی می‌شود.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده برای برگزاری دومین کنفرانس اشاره کرد و افزود: یکی از کارهایی که برای توسعه این برنامه در فاصله بین دو کنفرانس انجام دادیم برگزاری سه پیش نشست در قم، تبریز و مشهد بود.

ایمانی بیان کرد: استاندار خراسان رضوی هم درخواست دارند سومین کنفرانس در مشهد برگزار شود که در صورت موافقت اعضای شورا این کار صورت خواهد گرفت. با توجه به درخواستهای موجود پیش بینی می‌شود چهارمین کنفرانس نیز در تبریز برگزار شود.

وی تصریح کرد: تمام این مسائل نشان‌دهنده این است که مقوله گردشگری و معنویت در حال باز کردن جای خود در کشور است.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به میهمانان خارجی این کنفرانس نیز گفت: در حال حاضر حضور 16 استاد خارجی قطعی شده است. همچنین 210 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است که پس از ارزیابی مقاله ها 25 مقاله برای ارایه در کنفرانس و چاپ در کتاب انتخاب شدند.

ایمانی تصریح کرد: در سابقه کار جهاددانشگاهی کار تکراری به ندرت انجام می‌شود. جهاددانشگاهی در تمام مقوله‌ها همیشه سعی کرده حرف جدیدی بزند؛ شاید یکی از دلایل ماندگاری این نهاد این است که به دنبال انجام کارهای سخت می رود.

وی اظهار کرد: دانشگاه علم و فرهنگ آماده است که دومین دوره کنفرانس بین‌المللی "گردشگری و معنویت" را با همکاری اساتید عضو شورای سیاست گذاری و دستگاهایی که ما را در این امر کمک کردند، برگزار کند.

ضرورت برگزاری کنفرانس "گردشگری و معنویت" در کشور

در ادامه این نشست پروفسور اعوانی گفت: برگزاری کنفرانس "گردشگری و معنویت" با توجه به فرهنگ ما بسیار ضروری است؛ زیرا فرهنگ ما چه پیش از اسلام و چه پس از اسلام یک فرهنگ به غایت معنوی است. کشور ما به لحاظ تشیع و وابستگی به اهل بیت(ع) از دیگر کشورهای اسلامی متمایز است. 

وی بیان کرد: ایران یکی از معنوی‌ترین و دینی‌ترین کشورهاست. دین حقیقی غیر از معنویت نیست. عالم پر از معناست و چیزی بدون معنا نداریم؛ زیرا برای هر چیزی اسم می‌گذاریم و اسم همان معناست.

اعوانی تصریح کرد: خداوند اصل معناست و تمامی معانی به حق بازمی‌گردد. دین آنگونه که قرآن معرفی می‌کند عین حکمت است؛ زیرا فرهنگ ما از هر حیث چه نظری، چه عملی و چه آفرینش هنری ممتاز است.  یکی از نشانه‌های معنویت حکمت و عرفان است. ایران در میان تمامی کشورهای اسلامی به دلیل داشتن حکمت ممتاز است. 

وی افزود: در غرب مسأله معنویت مطرح است اما به صورت منفی و فرق ما با آنها این است که آنها به سوی مدرنیسم و سکولاریم رفتند و در حال حاضر که می‌خواهند به سمت معنا برگردند این معنا به شکل دیگری مطرح می‌شود و ما باید بر حذر باشیم که آنها به این مقوله راه پیدا نکنند.

اعوانی خاطرنشان کرد: ما هر چه معنویت داریم از حافظ و مولانا تا مسجد شیخ لطف الله همه از معنویت دینی است. اما این که کار در حوزه گردشگری و معنویت را از کجا شروع کنیم خیلی مهم است؟ جواب این است که باید از چیزهای محسوس و ملموس شروع کنیم. همه مردم کشش مسایل پیچیده را ندارند. در کشور سرمایه های بسیاری داریم و برگزاری این کنفرانس بسیار مغتنم است.  

ضرورت توجه جامعه به گردشگری و معنویت

در ادامه دکتر ربانی با بیان اینکه برگزاری کنفرانس "گردشگری و معنویت" به همت دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی و تلاش دکتر ایمانی خوشخو کار خوبی است که به مقدمات پیش از ورود به بحث های اجرایی می پردازد، افزود: باید توجه داشت که در حال حاضر دنیا آرام آرام به سمتی پیش می‌رود که رشد کشورها با شاخص سلامت جامعه سنجیده می‌شود.

وی ادامه داد: سفر و گردشگری امری فطری است و نمی‌توان سلب و منع و توصیه و تشویق کرد. آداب آن هم در روایات وجود دارد. آن چه که منظور همایش است ارتباط معنویت و گردشگری است؛ در اولین کنفرانس این سوال وجود داشت که این دو مقوله چه ارتباطی با هم دارند که خروجی کنفرانس اول پاسخ به این سوالات و بیان ضرورت توجه جامعه به این موضوع بود.

ربانی موحد تصریح کرد: گردشگری و سفر یک فعالیت چند بعدی است. نگاه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … در آن وجود دارد و هر کس به اندازه خود می‌تواند از این فعالیت استفاده کند، ولی اگر این حرکت با یک حمایت، قوام و پشتوانه نظری درست هدایت و همراه نشود آسیب می‌بیند.

وی بیان کرد: ما در بخش نظری نیازمندیم که دانشگاهها، بخشهای علمی، اساتید و …  با درک، تجربه و استنباط‌های دقیق ما را کمک کنند و سازمان متولی این امر هم افتخار می‌کند این فعالیت را حمایت کند تا نتایج آن، برای مدیریت امور جاری استفاده شود.

توجه به آموزش راهنمایان گردشگری در راستای اشاعه صحیح فرهنگ کشور

در ادامه دکتر طیبی تصریح کرد: خوشحال هستیم که دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی به موضوعی پرداخته است که جزو تذکرات صریح و مکرر دین ماست. 

وی تصریح کرد: سفر حق تمام مردم است و برای این که خانواده‌ها سفر را در سبد اقتصادی خود جای دهند یک بحث فرهنگسازی لازم است. ولی پیش از فرهنگسازی داشتن توان رفتن به سفر، آن هم سفر هدایت شده مطرح  است. 

عضور شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما چگونه توقع داریم مردم با یک چادر که برای سفر خود کافی می‌بینند به بحث فرهنگی سفر توجه کنند؟

طیبی اظهار کرد: دولتها باید شرایط مناسبی را برای سفر همه افراد فراهم کنند و لازمه این اصل هم این است که کشور ما به سطحی از رفاه و پیشرفت برسد که این موضوع هم نیاز دارد تا یک وفاق ملی بین سیاسیون صورت بگیرد، تا بتوان کاری کرد. 

وی گفت: برگزاری این کنفرانس کار بسیار ارزنده‌ای است و باید برای همه مردم برنامه‌ریزی کرد به ویژه آموزش راهنمایان گردشگری (تورلیدرها) که در اشاعه فرهنگ بسیار موثر هستند. در این کنفرانس باید روی این مباحث کار شود.

گردشگری فرهنگی ایران را دست کم نگیریم

در پایان دکتر نصیری قیدار دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: بر ضرورت برگزاری این کنفرانس تردیدی نیست، اما نیاز است رویکرد و اولویتهای گردشگری کشور در این کنفرانس بررسی شود.

وی افزود: اولویت اول برنامه توسعه پایدار سازمان ملل آموزش است. در این کنفرانس نیز باید بر روی بحث آموزش کار شود. نحوه برخورد با گردشگر خارجی باید آموزش داده شود. 

دکتر نصیری قیدار بیان کرد: در فضای یونسکو ایران  را به عنوان یک کشور فرهنگی می شناسند. قنات ایران یک برند است. گردشگری فرهنگی ایران را دست کم نگیریم. امروز گردشگران فرهنگی بخش عظیمی از گردشگران را تشکیل می دهند. باید برای آنها برنامه‌ریزی کرد. امیدوارم این کنفرانس مسیر را برای ورود این گردشگران تسهیل کند.

گفتنی است، این نشست با حضور دکتر ضرغامی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، دکتر پیمان مدیر موسسه دین پژوهان کشور، دکتر مدیری معاون وزیر دفاع و رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، دکتر رنجبر مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش مطالعات سازمان میراث فرهنگی، دکتر جعفری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر حسنی معاون پشتیبانی دانشگاه علم و فرهنگ، حجت الاسلام والمسلمین ایمانی مدرس حوزه علمیه قم و دکتر بلخاری از اساتید حوزه فلسفه و کلام برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا