روز جهانی خنده

اولین جشن در ۱۱ ژانویه ۱۹۹۸، در بمبئی، هند بود که دکتر مادان کاتاریا، بنیانگذار حرکت یوگای خنده آن را به راه انداخت.«یوگای خنده» می‌گوید: خنده عاطفه‌ای مثبت است که تمام عناصر لازم برای تغییر خویشتن افراد و تغییر جهان به شیوه‌ای سلح‌آمیز و مثبت را دارد.

روز جهانی خنده چیست؟ «روز جهانی خنده» در ۱۹۹۸ توسط دکتر مادان کاتاریا، بنیانگذار حرکت جهانی یوگای خنده، شکل گرفت. جشن گرفتن و بزرگداشت روز جهانی خنده یک مانیفست مثبت برای صلح جهانیست و قصد آن بیداری جهانی برای برادری و دوستی از راه خنده است. محبوبیت آن به صورت نمایی همراه حرکت یوگای خنده رشد کرده‌است (با شمار بیش از ۶۰۰۰ باشگاه خنده در جهان در همه ۵ قاره)

یونانیان قدیم خنده را موهبتی الهی ‌می‌دانستند و ارسطو معتقد بود که در میان همه موجودات، تنها انسان ‌است که می‌تواند بخندد.«مادان کاتاریا»، پزشک هندی در سال 1988 میلادی روز جهانی خنده را به تصویب رساند .

کارشناسان در پی مطالعات گوناگون پی برده‌اند که کودکان در روز تا 400 بار می‌خندند. در مقابل، بزرگسالان به طور متوسط فقط 20 بار در روز خنده بر لبانشان ظاهر می‌شود.کاتاریا، استاد هندی  نیز دراین‌باره می‌گوید: انسان بدون داشتن دلیلی قانع‌کننده نه تنها حق خندیدن دارد بلکه باید برای بهتر زیستن همیشه بخنددهمچنین علوم مختلف پزشکی ده‌ها سال است که در مورد تاثیر خنده بر جسم و روان انسان مطالعه می‌کنند.
حسین جعفریان، روانپزشک حاذق ایرانی در مورد تاثیر خنده بر بیماران افسرده می‌گوید: خنده در درمان بیماری‌های افسردگی بی‌نهایت موثر است. بیماری که به افسردگی مبتلا است، تصور می‌کند که همه‌ غم‌های عالم را دارد. اگر به طریقی بشود او را به خنده واداشت و او شروع به خندیدن کند بلافاصله چهره فرد باز می‌شود و علائم افسردگی که عمدتا بی‌حالی و رخوت هستند، برطرف می‌شوند.

 

منبع: دویچه وله-ویکی پدیا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا