انعقاد 66 قرارداد بین نیماد و محققان

به گزارش ایسنا، دکتر رضا ملک‌زاده در نشست اعضای موسسه نیماد با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ارائه آماری از عملکرد این موسسه پرداخت و اظهار کرد: هدف از تاسیس این موسسه ایجاد یک نهاد عالی‌رتبه علمی جهت رهبری، مدیریت و توسعه تحقیقات علوم پزشکی در کشور شامل آموزش، توسعه، نوآوری و فناوری در علوم پزشکی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در این راستا پیشرفت کمی و کیفی تحقیقات و آموزش نیروی انسانی محقق جهت حل مشکلات اساسی بخش سلامت و اشاعه فرهنگ تحقیق و در نتیجه توسعه پایدار علمی و اقتصادی کشور از اهداف اصلی موسسه بوده است.

وی به ارائه فراخوان‌هایی برای دریافت طرح از سوی محققان اشاره کرد و گفت: طی دو فراخوان، 67 طرح مصوب داشتیم که 49 طرح مصوب از دانشگاه‌ها و مراکز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مبلغ 250 میلیارد تومان، 13 طرح مصوب دانشگاه‌ها و مراکز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با مبلغ سه‌ونیم میلیارد تومان و همچنین پنج طرح مصوب مشترک دو وزارتخانه با مبلغ شش میلیارد تومان است. به عنوان مثال از دانشگاه تهران 19 طرح و از دانشگاه شهید بهشتی 9 طرح و از تعداد زیادی از دانشگاه‌های دیگر فقط یک طرح به تصویب رسیده است.

ملک‌زاده با بیان اینکه طرح‌هایی که ارائه می‌شوند برای تصویب شدن چندان قوی به نظر نمی‌رسند، تصریح کرد: 300 میلیارد تومان بودجه درخواستی از موسسه بود که در مجموع طرح‌های اولیه، بودجه کل و بودجه درخواستی آنچه که در نهایت تخصیص پیدا کرد 30 میلیارد تومان بود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین ضمن اشاره به انعقاد 66 قرارداد با محققان گفت: اکثر طرح‌ها 25 درصد پیش‌پرداخت دریافت کرده‌اند و تعدادی از طرح‌ها به دلیل هزینه‌های بالای تهیه مواد مصرفی اولیه، 40 درصد پیش‌پرداخت دریافت کردند. همچنین 49 ناظر را برای ارزیابی تمام طرح‌ها به کار گرفته‌ایم.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه 15 مهر تا 15 آبان سال 95 فراخوان سوم ارائه شد، افزود: در کنار بازبینی اولویت‌های کمیته‌ها، قرار شد رئیس، دبیر و اعضای کمیته‌ها به عنوان متقاضی اصلی طرح‌های ارسالی نباشند.

ملک‌زاده همچنین ضمن اشاره به تهیه گرنت محققان جوان گفت: 30 میلیون تومان به اعضای هیات علمی کمتر از 40 سال اختصاص دادیم که تاکنون 448 طرح اولیه در موضوعاتی همچون بیماری‌های غیرواگیر، ژنتیک، سلول‌های بنیادی، خون‌شناسی، سرطان و فناوری و نوآوری علوم پزشکی دریافت شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: همچنین گرنت پژوهشگر فرهیخته با مبلغ 20 میلیون تومان به اعضای هیات علمی و کمیته علمی موسسه اختصاص پیدا می‌کند که در فراخوان اول 132 متقاضی با بودجه 380 میلیون تومان را پذیرفتیم.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه 10 کارگاه در سال 94 و 11 کارگاه در سال 95 برگزار کردیم که بیشتر جنبه آموزشی داشت، گفت: ارائه آموزش همگانی نیز یکی دیگر از برنامه‌های موسسه است که در این راستا به ارائه فیلم همگانی در لینک نیماد را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی ضمن تاکید بر فعال شدن آموزش در روش تحقیق از تهیه مستند چند رسانه‌ای برای آموزش تعاملات بین‌المللی خبر داد و اظهار کرد: برای برقراری ارتباط و مشارکت در طرح‌های داخلی 1000 محقق ایرانی که بهترین وضعیت را داشتند شناسایی کردیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان اظهار کرد: بودجه سال آینده دو برابر شده است که این مساله زمینه را برای حمایت از طرح‌های بیشتر فراهم می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا