خانه یخی مریخی‌ها

خانه یخی مریخ که به شکل گنبدی سبک وزن طراحی شده، محلی ایمن و پایدار برای فضانوردان ساکن سیاره سرخ فراهم خواهد کرد. با وجود همیشگی هیدروژن، آب محافظی مطمئن برای فضانوردان خواهد بود. به گفته ناسا بزرگترین چالش موجود در سطح مریخ حفاظت فضانوردان در برابر تشعشعات پرانرژی کیهانی است که می‌تواند به دی‌ان‌ای آسیب زده و باعث بروز سرطان یا مسمومیت حاد پرتویی شود.

آب، ماده‌ای است که می‌توان آن را به راحتی در مریخ تهیه کرد و این سهولت معنایی جدید به ایده منابع محلی داده است. اقامتگاه یخی می‌تواند پیش از ورود فضانوردان به وسیله روبات‌ها برپا شود. بر اساس طراحی فعلی پر کردن این گنبد از آب بیش از 400 روز زمان خواهد برد. این مقدار از آب مورد استفاده در گنبد یخی می‌تواند در زمان ترک مریخ به عنوان سوخت موشک مورد استفاده قرار بگیرد.

در گذشته، بسیاری از محققان و متخصصان معماری برای حل چالش سکونتگاه مریخی، اقامتگاهی در زیر سطح زمین را پیشنهاد داده بودند. حالا طراحی جدید ناسا، پیشنهادات گذشته را به نفع اقامتگاهی نورگیر و با چشم انداز رد کرده است. کوین کمپتون (Kevin Kempton) محقق در بیانیه ای اظهار کرده که : « تمام مواد اولیه که توسط ما انتخاب شده اند شفاف هستند. این شفافیت باعث می‌شود تا نور به خوبی وارد اقامتگاه شود و به آن حس خانه بدهد و نه یک غار…  روزی که بعد از ماه‌ها سفر در فضا، وقتی برای اولین بار به مریخ می‌رسید و ببینید خانه جدیدتان برای نقل مکان انتظارتان را می‌کشد، روزی بی‌نظیر خواهد بود.»

علی رنجبران/ روزنامه نگار علم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا