برندگان نخستین دوره از جایزه چراغ معرفی شدند

 بیانیه هیئت داوران جایزه چراغ بدین شرح است:

شب یلدا است و شب یلدا در فرهنگ ما یکی از آیین های نمادین است که در طول زمان های طولانی باقی مانده است .شبی که اگرچه طولانی ترین و شاید تاریک ترین شب سال باشد اما ما، مردمان این سرزمین کنار هم بیدار می مانیم تا آمدن صبح, از پس چنین شبی را خوش آمد بگوییم. تا بگوییم هیچ شبی پایدار نیست اگردر کنارهم باشیم ودر طول تاریکی شب چراغی روشن کنیم, چراغی که تا دمیدن صبح از شعله لرزانش محافظت میکنیم و نوراندک آن را به روشنایی جهان سازِ خورشید پیوند می دهیم.
در دوره ای زندگی میکنیم که علم زندگی ما را دگرگون کرده است و ما بر این باوریم هیچ گاه در تاریخ، انسان چنین توانا در مواجهه با مسایل خود نبوده است ، اما علمِ نوین داستانی نو در تاریخ انسان و بسیار نوتر در سرزمین ما است و همانند هر ساخته ی دیگرِ انسانی در خطرِ فراموشی، سؤ برداشت و سواستفاده است. بر این اعتقادیم که در دوره  ما هیچ تلاشی مهم تراز توسعه علمی و ترویج علم و روشی که علم بر آن مبنا پیش می رود نیست. ترویج علم نه تنها شاهراه آشنایی با جهانی است که به مدد علم کرانه های آن، روز به روز گسترده تر می شود و چشم اندازهای دلفریبِ فراتر از مرزها و زمان ها را در اختیار ما قرار می دهد که روشی را معرفی می کند که به کار بردن آن می تواند گره از مشکلات روزمره ما بردارد. و مروجان علم  پاسدارن و سلحشوران این عرصه اند که با هر آنچه در توان دارند چراغ علم را فروزان نگاه می دارند و از آن محافظت می کنند.
با همه تلاش هایی که در این سال ها برای کمک و حمایت و قدرشناسی از مروجان علم شده است اما اهمیت این راه آن چنان است که هر کسی باید به سهم خود در روشن کردن آن مسیر و افروختن چراغی در آ ن یاری کند.اینک ما آمده ایم تا  در این شب مبارک چراغی روشن کنیم به این امید که کورسویی باشد در مسیر توسعه علمی و باشد که بماند تا روزی که خورشید درخشان توسعه یافتگی علمی از افق سر برآورد. ما به سهم خود و با اتکا به تجربه و توان خود و با حمایت از مشورت گروهی از حامیان و دیدبانان ترویج علم در ایران "جایزه چراغ"  را  تاسیس کردیم تا سپاسی باشد از برخی از چهره های برجسته ترویج علم ایران. آنهایی که سال های سال است عمر خود را در این راه گذاشته اند، دانشگرانی که در کنار فعالیت روزانه خود دغدغه ترویج علم را لحظه ای از ذهن خود دور نمی کنند و آنهایی که ایده های نو و روش های تازه ای را در این راه می آزمایند. امشب ما چراغی را روشن می کنیم که امیدواریم سال به سال با همکاری و مشارکت همه دوستداران علم فروزان تر شود. چراغی که در سال های بعد با تشکیل مجمعی از منتخبان خود و علاقه مندان دنیای شگفت علم، غنی تر و دقیق تر می شود و د رکنار جایزه، خود بنیادی شود برای ایجاد شبکه ای از مروجان و بانکی از داده های فعالیت های مروجان علم این سرزمین.
امشب شب یلدا است و ما به صبح می اندیشیم و با مدد از همت همه کسانی که دغدغه ترویج علم ایران را در سر دارند با افتخار و تواضع نخستین منتخبان جایزه چراغ را معرفی می کنیم:

– جایزه چراغ در بخش
 "یک عمر ترویج علم"
به مردی اهدا می شود که سال های سال عمر خود را به توسعه و ترویج علم سپری کرده است. مردی که هر بار به دانش وسیعش نیاز داشتیم با آغوش باز و لبخند مهربانش مواجه شدیم و مردی که به گوشه و کنار ایران سفر کرد تا علم را به میان مردمان کشورش ببرد."دکتر محمد باقری"، مورخ علمی است که نه تنها شکوهِ  گذشته علم را به یاد می آورد که دل در گرو آینده ی این سرزمین دارد. او یک عمر در راه علم تلاش کرده است و ما همگی قدردان راه دشواری هستیم که او پیموده است. امروز اگر ترویج علم ایران افق های بزرگ تری را می بینید پای بر شانه غول هایی دارد که ، محمد باقری بی هیچ شکی یکی از آن ها است. باشد که عمرش دراز باد و سال های سال چراغ روشن راه علم در این سرزمین باشد.

– بانیان چراغ مفتخرند که نیستیم جایزه
" دانشگر مروج علم "
خود را به مردی از سرزمین خراسان اهدا کنند. ریاضی دانی برجسته که نه تنها یکی از نخبگان دوران خود در حوزه ریاضیات به شمار می رود که سال های سال است شاگردانش او را یکی از درخشان ترین و الهام بخش ترین اساتید دوران تحصیل خود می دانند. اما او تنها به دنیای دانشگاهی خود، که در آن ستاره ای درخشان است محدود نماند. او به دنیای ادبیات روی آورد و به زبان شعر و ادبیات، داستان گوی داستان ریاضیات برای مردم این سرزمین  شد. ده‌ها کتاب داستانی با موضوع ریاضیات برای مردم ایران نوشت و بسیاری از آن ها را رایگان در اختیار نوجوانان و جوانان و ریاضی دوستان ایران گذاشت. او گامی فراتر رفت و شهر ریاضیات را ساخت تا میان ملکه علوم،ریاضی، و مردمان این سرزمین آشتی ایجاد کند.
" دکتر مجید میرزاوزیری "
استاد دانشگاه فردوسی مشهد، نویسنده، شاعر، مروج علم و بانی شهر ریاضیات یکی از مفاخر علمی و ستاره ای درخشان در حوزه ترویج علم است که روش ها و فعالیتهایش نه تنها الهام بخش شاگردان و مخاطبانش بوده بلکه برای بسیاری از همکارانش مسیرهایی را برای ورود به دنیای ترویج ریاضیات باز کرده است. و ما امیدواریم هرچه بیشتر مردم با فعالیت ها و کارهای او آشنا شوند و امید داریم در راه دشوار آشتی مردم با ریاضیات ثابت قدم و پایدار بماند.

– چراغ نخستین جایزه
 "مروج علم سال"
خود را با افتخار به گروهی از جوانان شورمند ایران تقدیم می کند که برای توسعه و ترویج علم راه‌ها و مسیرهای نوینی را تجربه می کنند.
 " گروه ساروس "
متشکل از جمعی از دختران و پسران فرهیخته ایران است که سعی کرده اند با استفاده از فناوری های ارتباطی نوین, مسیری تازه برای ترویج علم را تجربه کنند. گروه ساروس "مجله نجوم و فضای" ساروس را به صورت آنلاین و رایگان منتشر می کند. نظم و دقت در انتشار این مجله ستودنی است اما این همه ی داستان نیست. گروه ساروس سعی در استفاده از بستر چند رسانه ایِ آنلاین سعی در رسیدن به مخاطبی وسیعتر بر اساس نیازها و امکانات امروز دارد. به دلیل تلاش، دقت، نوآوری، پشتکار وعشقی که در این گروه وجود دارد چراغ نخستین جایزه مروج سال خود را با افتخار به گروه ساروس اهدا می کند.

'ما در میهمانی کوچکی که در غروب هفتمین روز زمستان ، برگزار می شود گرد هم می آیییم تا این نخستین جایزه چراغ را به برندگان آن اهدا کنیم و شبی را به نام علم و ترویج علم گرامی داریم.
به همه برندگان چراغ تبریک می گوییم و دست همه دوستداران علم و ترویج علم ایران را در ادامه این مسیر به گرمی می فشاریم.
باشد چراغی که امشب روشن می کنیم به مدد یاری یاران سال های سال روشن و فروزان باقی بماند. ایدون باد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا