«کتاب‌خوانی گروهی» عزت نفس را افزایش می‌دهد

بهداشت روانی مناسب، یکی از مهم ترین فاکتورهای موثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان است و از میان ابعاد گوناگون آن، مسئله عزت نفس تاثیر قابل توجهی در انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی دارد. تحقیقات نشان می دهد دانشجویانی که از عزت نفس بالایی برخوردار هستند علاوه بر این که در درس و رشته خود موفق تر عمل می کنند، به شکل بهتری با دیگران ارتباط برقرار نموده، در اجتماعات درون و بیرون دانشگاه مشارکت بیشتری داشته و از سازگاری اجتماعی و عاطفی بالاتری نیز بهره مند هستند.

دانشجویانی که از عزت نفس بالایی برخوردار هستند علاوه بر این که در درس و رشته خود موفق تر عمل می کنند، به شکل بهتری با دیگران ارتباط برقرار نموده، در اجتماعات درون و بیرون دانشگاه مشارکت بیشتری داشته و از سازگاری اجتماعی و عاطفی بالاتری نیز بهره مند هستند.

بنا به تعریف، عزت نفس عبارت از ارزشیابی فرد و انجام قضاوت هایی درباره ارزش خود است. بین عزت نفس و تصور فرد از توانایی خود ارتباط متقابل وجود دارد به طوری که با کاهش میزان عزت نفس، احساس ضعف و ناتوانی در فرد به وجود می آید و با افزایش آن احساس توانمندی و ارزشمندی در فرد احیا می گردد. به علاوه قدرت تصمیم گیری هر انسانی نیز به میزان عزت نفس او بستگی دارد. از این رو این بعد شخصیتی در زندگی انسان اهمیتی حیاتی داشته و لذا انجام هرگونه فعالیتی که به تقویت عزت نفس منجر شود اثرات عمیقی بر تمام سطوح زندگی انسان خواهد گذاشت.

در همین خصوص محققینی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطالعه ای جالب توجه را به انجام رسانده اند که در آن تاثیر پدیده «کتاب خوانی گروهی» بر عزت نفس دانشجویان دختر ساکن خوابگاه مورد ارزیابی های علمی قرار گرفته است.

در این پژوهش کاربردی 64 نفر از دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشارکت داشته اند که در دو گروه «آزمون» و «شاهد» و با استفاده از پرسش نامه های علمی خاص مورد ارزیابی واقع گردیده اند.

نحوه انجام پژوهش به این صورت بوده که در ابتدا میزان عزت نفس هر دو گروه سنجشیده شده است. سپس افراد حاضر در گروه «آزمون» در هشت جلسه دو ساعته، کتابی تحت عنوان «عزت نفس در 7 روز» تالیف جنی الکساندر را به نوبت و با صدای بلند خوانده و پس از آن پرسش و پاسخ و بحث در مورد مطالب خوانده شده بین افراد انجام می شده است. با اتمام این مراحل، مجددا هر دو گروه برای وضعیت عزت نفس خود مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس داده های به دست آمده مورد تحلیل آماری قرار گرفته است.

 نتایج جالب این تحقیق نشان می دهد عزت نفس دانشجویانی که از جلسات کتاب درمانی گروهی برخوردار شده بودند، به طور قابل توجهی افزایش یافته و نسبت به گروه دیگر، بهبود معنی داری یافته است.

یافته های این پژوهش که در نشریه «مدیریت سلامت» وابسته به انجمن علمی اداره امور بیمارستان ها منتشر گردیده این موضوع را تایید می کند که با استفاده از روش های ساده، ارزان و قابل دسترسی همچون کتاب درمانی گروهی می توان باعث افزایش عزت نفس دانشجویان ساکن در خوابگاه ها شد و در نتیجه ضمن برخورداری از مواهب و مزایای متعدد آن، انواع مشکلات متعاقب عزت نفس پایین را کنترل نمود.

مجریان این پژوهش با توجه به نتایج حاصله توصیه نموده اند که مسئولان دانشگاه های مختلف جهت افزایش عزت نفس دانشجویان و یا حل سایر مشکلات مشابه، برنامه ریزی های عملی جهت برگزاری کارگاه های آموزشی نظیر کتاب درمانی برای دانشجویان مختلف بالاخص برای دانشجویان دختر داشته باشند.

این محققین همچنین با عنایت به اهمیت پرداختن به بعد روانی مراجعه کنندگان به کتابخانه ها، پیشنهاد داده اند که کتابداران مخصوصا کتابداران دانشگاهی با مقوله کتاب درمانی به طرق مختلف و موثر آشنا گردند تا از این طریق قادر باشند ضمن خدمت رسانی بهتر به مراجعین، نقشی در افزایش عزت نفس آن ها داشته باشند.

 

گزارش : محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: سلیمی، س. و همکاران. 1395. تاثیر کتاب درمانی گروهی بر عزت نفس دانشجویان دختر ساکن خوابگاه. مدیریت سلامت، 19(4): 82-73.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا