گردشگری برای همه

شناخت و آشنایی با تاریخ وتمدن وفرهنگ های مناطق مختلف جهان وتوسعه تعاملات فرهنگی وانسانی بواسطه گردشگری نیل به دیپلماسی فرهنگی وگردشگری می باشد.که می تواند بردیپلماسی رسمی ودیپلماتیک تاثیرگذار باشد. دردنیای امروز دیپلماسی گردشگری توان نافذ وشگرفی برروابط وتعاملات کشورها در عرصه بین الملل دارد. بگونه ای که توسعه روابط گردشگری ،همکاری وروابط سیاسی ،فرهنگی واجتماعی میان کشورها گسترده تر ومستحکم تر می گردد

باتوجه شعار امسال سازمان جهانی جهانگردی"گردشگری برای همه"در برنامه های توسعه گردشگری باید به گونه ای برنامه ریزی شود که همه اقشار وگروههای مختلف بشری از خدمات ومحصولات گردشگری در اقصی نقاط جهان بهره مند گردند. گردشگری از دیرباز به مثابه پدیدهای فرهنگی مطرح بوده و گردش،همراه با آشنایی با دیگران فرهنگ ها، تفرج در طبیعت، کسب دیدگاههای جدید و شناخت بهتر جهان هستی، پدیدهای معنوی تلقی شده به گونهای که زمینهساز تحولات روحی و فکری در بسیاری افراد و جوامع گردیده است. بنابراین، انتفاع از این فعالیت و موهبت فرهنگی و معنوی حق تمامی انسانها از هر نژاد و هر مکان و با هر میزان از توانایی و استطاعت مالی و جسمی است. افراد کم توان با مشکلات مختلف از جمله معلولیت جسمی و اختلالات بینایی، شنوایی و حرکتی، و نیز افرادی که بدلیل کهولت سن و یا برعکس خردسال بودن دارای نیازمندی ها و احتیاجات ویژه در سفر هستند، می بایست هم از جنبه راهبردهای بازاریابی و هم از جنبه خدمات عمومی و اجتماعی، در تمامی برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرند.

در سطح کلان نیز، مقصدهای گردشگری کشور می بایست به مقصدهایی دوستدار سالمند، دوستدار خردسال و دوستدار افراد کم توان با مشکلات و احتیاجات خاص تبدیل شده به گونه ای که هم جنبه عدالت و حقوق انسانی و شهروندی در بخش گردشگری محقق شده و هم از جنبه بازار و اقتصاد، منافع و فرصتهای جدیدی را پیش روی صنعت قرار دهد.

بدیهی است که نیازهای این قشر، مستلزم ایجاد تسهیلات و زیرساختهای جدید و در درازمدت ایجاد شکل جدیدی از عرضه و تقاضاست. کشور ما به عنوان پیشگام در حمایت از اقدامات بشر دوستانه و اقشار مظلوم در جهان، می بایست در عرصه گردشگری نیز پیشگام بوده و در زمینه حمایت از اقشار آسیب پذیر، زمینه ساز بستری مناسب برای تحقق سفرهای آسان و لذت بخش برای همگان و بهره مندی عموم از حق سفر، تفرج و لذت از کشف مکان های جذاب فرهنگی و طبیعی باشد، به گونه ای که هر ایرانی با هر توان جسمی، مالی و زمانی بتواند از فرصت بازدید از دیگر مکانها، دیگر فرهنگ ها، و دیگر مردمان در سراسر این کشور پهناور بهره مند گردد.وهمچنین از مکان ها ومقاصدگردشگری کشورها نیز دیدن نمایندتابتوانند به شعار"گردشگری برای همه"عینیت بخشید.گردشگری به نوعی علاوه بر شناخت فرهنگ وتاریخ وتمدن وکسب تجربه ولذت بردن از جاذبه های متنوع وگوناگون درسراسر گیتی در واقع همگان چه بازدیدکنندگان،متصدیان ومتولیان صنوف ومشاغل فصلی ودائمی ازچرخه فعالیت های گردشگری بهره مندی خواهند داشت.گردشگری برای همه نگاهی کاملا حرفه ای ،علمی واینده نگراست ومستلزم برنامه ریزی وبکارگیری تجهزات وفن اوری های نو وبدیع همراه با نگاه علمی ودانشی می باشد.پاس داشت روز جهانی جهانگردی در حقیقت توجه به مقوله آموزش وفرهنگ سازی در جهت بسترسازی وآگاهی بخشی به همه اقشار مردم برای تعالی ورشدگردشگری برای همه مکانی وهمه زمانی وهمگانی کردن سفر وگردشگری می باشد برای نیل به "گردشگری برای همه"

 

دکتر منوچهرجهانیان

رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم وفرهنگ

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا