پیچیده شدن ماجرای جنگ سایبری روسیه و آمریکا

مقامات آمریکایی هنوز هم به دنبال دریافتن این نکته هستند که چگونه گروهی به نام Shadow Brokers مجموعه ای از ابزارهای هک سازمان امنیت ملی آمریکا یا NSA را به دست آورده و سپس آنها را به صورت آنلاین منتشر کردند. بر اساس گزارش ها، هم اکنون این مقامات بررسی های خود را بر تئوری ای متمرکز ساخته اند که ادعا می کند که یکی از عاملان سازمان امنیت ملی آمریکا این ابزار را سه سال قبل بر روی سیستم های کنترل از راه دور کامپیوترهای خود به کار برده است.

هنوز هم این احتمال وجود دارد که کارمند سازمان امنیت ملی آمریکا آن ابزار را عمدا بر روی کامپیوتر جای گذاشته است. از طرفی هنوز هم مشخص نیست که آیا گروه هک یاد شده مستقیما به دولت روسیه متصل هستند یا خیر.

آنها بر این باورند که این فرد پس از استفاده از این سیستم آنها را در همان وضعیت رها کرده و هکرهای روسی نیز به بخشی از آن دست پیدا کردند. این هک به کاربران اجازه می دهد تا به راحتی بتوانند از رخنه های نرم افزاری سیستم های امنیتی استفاده کنند. آنها می توانند شماری از تولیدات یک کمپانی خاص مانند روترها و فایروال های سیسکو را هدف بگیرند و مشتریان آنها را در معرض خطر قرار دهند. ادوارد اسنودن و برخی متخصصان امنیت بر اساس درگیری های بین آمریکا و روسیه، هک های یاد شده را به هکرهای روسی نسبت دادند. همین طور سازمان امنیت ملی آمریکا پیش از این مقصر چند نقص امنیتی قوی در آمریکا شناخته شده بود.

انتشار آنلاین ابزار یاد شده توسط گروه Shadow Brokers باعث شد تا متخصصان گمانه زنی های خود را به سمت روسیه ببرند. همین طور گزارش ها نشان دهنده این هستند که سازمان امنیت ملی آمریکا پس از کشف دزدیده شدن ابزار خود، از حسگرهایی بهره گرفتند که با کمک آن می توانستند تشخیص دهند که آیا کشورهای خارجی با قابلیت حمله سایبری بالا مانند چین و روسیه از این ابزار استفاده می کنند یا خیر.

با این حال هنوز هم این احتمال وجود دارد که کارمند سازمان امنیت ملی آمریکا آن ابزار را عمدا بر روی کامپیوتر جای گذاشته است. از طرفی هنوز هم مشخص نیست که آیا گروه هک یاد شده مستقیما به دولت روسیه متصل هستند یا خیر. با این حال چیزی که این متخصصان از آن مطمئن هستند این است که هکرهای یاد شده مستقیما به مقر آژانس سازمان امنیت ملی آمریکا نفوذ نکرده اند.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا