فرونشست تهران اجتناب ناپذیر است

بحث فرونشست زمین در اثر برداشت های بی رویه آب از سفره های زیرزمینی، از چالش های زیست محیطی است که می تواند پیامدهای اجتماعی و اقتصادی زیادی داشته باشد. هم اینک مناطق مختلفی از کشور با پدیده فرونشست زمین دست به گریبانند اما یکی از کانون های اصلی این اتفاق، استان تهران است.

در هفته های اخیر با بروز چند حادثه نشست زمین در بخش هایی از شهر تهران، بحث ضرورت پیشگیری و مقابله با این پدیده خطرناک در مرکز توجهات قرار گرفت. در کنار پرداختن به موضوع کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی به عنوان عامل فرونشست زمین، هدررفت آب از شبکه های توزیع و آب شستگی لایه های زیرین خاک هم از عوامل بروز این حوادث معرفی شد.    

محمد پرورش؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: در بحث فرونشست زمین در تهران باید به این نکته توجه کرد که ما در یک شهر با 8.5 میلیون نفر زندگی می کنیم. اگر قرار است در این شهر خدمات آب و فاضلاب، برق، مترو و… ارایه شود باید قبول کنیم که ممکن است یک سری حوادث هم اتفاق بیفتد.

وی افزود: در گذشته هم نشست زمین در اثر مترو یا شبکه های آب و فاضلاب اتفاق افتاده است و اینها را باید حادثه نشست زمین قلمداد کرد، همانطور که ممکن است در حیاط خانه شما هم چنین حادثه ای اتفاق بیفتد. به نظر من، اختلاط این بحث با بحث فرونشست زمین اشتباه است. اینها هرکدام یک وزنی دارند و هرکس در هر موقعیت می بایست به سهم خود پاسخگو باشد.

پرورش تصریح کرد: فرونشست زمین در تهران یک واقعیت است که با توجه به جمعیت این شهر، اجتناب ناپذیر است. چراکه تامین آب این جمعیت بسیار دشوار است. ما سالانه حدود 600 تا 700 میلیون مترمکعب آب از حوضه ای دیگر وارد این حوضه می کنیم. در کنار این، بخشی از آب هم بر اساس تخصیص صورت گرفته از سفره های زیرزمینی برداشت می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه فرونشست زمین فراتر از بحث باز شدن یک چاله است، گفت: با توجه به گستردگی فضای سبز تهران، آیا بیرون آوردن آب از دل زمین برای آبیاری آن درست است یا می بایست از پساب برای این کار استفاده کرد؟ آیا چاه های غیرمجاز موجود باید امکان برداشت آب از سفره های زیرزمینی را داشته باشند؟ بنابراین در بحث فرونشست زمین، دستگاه هایی مثل محیط زیست، شهرداری، شرکت آب و فاضلاب و… درگیر هستند. این یک بحث کلان است که می بایست برای آن برنامه ریزی کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: ما باید ببینیم که منابع آب تجدیدپذیرمان چقدر است و چقدر آن را می توانیم برای آبیاری فضای سبز اختصاص دهیم؟ چقدر آن را می توانیم برای تولید یک کالای کشاورزی استفاده کنیم که اصلا مقرون به صرفه نباشد؟ این بحث ها باید در قالب میزگردهای کارشناسی بررسی شود.

وقتی ما می گوییم 24 درصد آب بدون درآمد داریم، 14 درصد آن پرت نیست که از بین برود بلکه مقداری است که ما به حقوقمان نمی رسیم

پرورش با انتقاد از مقصر جلوه دادن شرکت آب و فاضلاب در مورد هر اتفاقی که در تهران می افتد، اظهار کرد: ما هر کاری انجام می دهیم شفاف است. من یک بار در مورد کیفیت آب گفتم که اگر ایرادی وجود دارد، قابل پنهان شدن نیست. چون می توان از شیر آب، یک لیوان پر کرد و آن را به آزمایشگاه برد. در مورد شبکه های اجرا شده هم شهادت می دهم که ما حتی یک متر لوله غیرچدنی در پروژه های خود استفاده نکردیم، در حالی که قیمت چدن 3 برابر لوله های پلی اتیلن است. همه مردم هم در نقاط مختلف شهر این پروژه ها را دیده اند. استفاده از لوله های چدن به معنی عمر 200 ساله آنهاست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به انتساب فرونشست زمین به پرت آب در شبکه های تهران، خاطرنشان کرد: ما از لوله های باکیفیت برای انتقال آب استفاده می کنیم اما وقتی زمین زیرین نشست می کند، لوله های ما هم می شکند و آب جاری می شود.

وی با بیان اینکه بعضی سخنان غیرکارشناسی، هدررفت آب را به اندازه حجم سد لتیان عنوان می کنند، گفت: وقتی ما می گوییم 24 درصد آب بدون درآمد داریم، 14 درصد آن پرت نیست که از بین برود بلکه مقداری است که ما به حقوقمان نمی رسیم. دبی استارت در کنتورها به دلیل قدیمی بودن آنها ثبت نمی شود و پولی بابت آن دریافت نمی گردد. برداشت غیرمجاز آب برای فضای سبز و… هم از دیگر مصادیق آب بدون درآمد است. پرت آب در تهران تنها 10 درصد است که آن هم مربوط به یک شبکه 10 هزار کیلومتری است.

پرورش در پایان عنوان کرد: ما در این شهر زندگی می کنیم و می بایست به یکدیگر خدمات ارایه کنیم. اما نباید هر نشستی که اتفاق افتاد و درباره آن می توان نظر کارشناسی ارایه کرد، به گردن آب و فاضلاب بیندازند. چرا تمام این اتفاقات جاهایی است که مترو اجرا می شود؟ البته از نظر ما آنها هم دارند کار می کنند. وقتی شما می خواهید 8 میلیون نفر را زیر زمین جا به جا کنید، نیاز به عملیات اجرایی دارید. همانطور که وقتی می خواهید پروژه فاضلاب را به سرعت تکمیل کنید، ممکن است حوادثی هم اتفاق بیفتد.

 

گزارش: سید احمد طبایی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا