فورمول یک؛ نماد بهترین های فناوری در دنیای خودرو

مسابقات فورمول یک تنها به واسطه این که یک مسابقه سرعت بین اتوموبیل ها است، مورد توجه قرار ندارد بلکه بخشی از این اهمیت، به دلیل رقابت شرکت های خودروساز برتر جهان برای ساخت بهترین خودرو با قابلیت شتاب گیری و سرعت زیاد و استقامت در مسیرهای مسابقه است.

خودروهای مورد استفاده در مسابقات فورمول یک دارای استانداردهای ویژه ای از جمله فضای باز راننده، بدون حفاظ بودن چرخ ها، ایستائی و چسبندگی به جاده، دارا بودن طراحی ایرودینامیک و سبک بودن بدنه هستند.

 خودروهای مورد استفاده در مسابقات فورمول یک دارای استانداردهای ویژه ای از جمله فضای باز راننده، بدون حفاظ بودن چرخ ها، ایستائی و چسبندگی به جاده، دارا بودن طراحی ایرودینامیک و سبک بودن بدنه هستند. بدنه خودروهای فورمول یک معمولا از فیبر کربن ساخته می شوند که علاوه بر دارا بودن استحکام زیاد، سبک و کم وزن است. در کنار این موارد، سیستم ترمز به کار رفته در خودروهای فورمول نیز در نوع خود منحصر به فرد است زیرا در این خودروها ترمز های دیسکی کربنی با قدرت اصطکاک بسیار بالا به عنوان عامل مطمئنی می تواند سرعت زیاد این خودروها را کنترل کرده و به کمک لاستیک های ویژه ای که روی آن ها چهار شیار بزرگ ایجاد شده است، امکان کنترل و هدایت خودرو در سرعت های بالا را برای راننده فراهم کند. استاندارد وزنی این اتومبیل ها به صورتی است که پس از سوختگیری و سوار شدن راننده، باید حدود 650 کیلوگرم باشد.

امروزه استاندارد به کار رفته در خودروهای فورمول یک، موتورهایی با ظرفیت 2 هزار و 400 سی سی بوده و بیشتر این خودروها دارای هشت سیلندر هستند که 800 اسب بخار قدرت دارند. موارد فوق به اتومبیل های فورمول یک اجازه می دهد تا با سرعتی در حدود 350 کیلومتر در ساعت حرکت کنند.

در دور جدید این مسابقات که در سنگاپور برگزار شد رانندگی تیم مرسدس را نیکو رزبرگ آلمانی و لوئیس همیلتون بریتانیائی بر عهده دارند. از روز 16 سپتامبر سال جاری برابر با بیست و ششم شهریور ماه؛ دور تمرینی این رقابت ها در سنگاپور با عنوان  2016 Singapore F1 Grand Prix Night Race  آغاز شده و غول های خودرو سازی جهان با یکدیگر رقابت می کنند. یکی دیگر از تیم های مطرح شرکت کننده در این مسابقات، تیم ردبول است که رانندگی خودروهای آن را مکس ورستاپن هلندی و دنیل ریکاردوی استرالیائی بر عهده دارند.

اتوموبیل های شرکت کننده در مسابقات فرمول یک ، نمایانگر  بهترین راننده‌ها و پیشرفته‌ ترین ماشین‌ها و تکنولوژی‌های به کار رفته در صنایع خودرو سازی جهان هستند.

یکی از موارد جالب توجه در مسابقات فورمول یک این است که تمامی اجزا و قطعات و طراحی اتومبیل های حاضر در این رقابت ها باید توسط شرکت خاصی ساخته شده باشد و به همین دلیل است که در این رقابت ها شاهد حضور تیم هایی با نام هوندا، فراری، مرسدس، بی ام و ، تویوتا، رنو و …. هستیم.

 

گرد آوری و ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع تصاویر: xinhuanet

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا