افراد باهوش کمتر به شیزوفرنی مبتلا می شوند

سیناپرس:این مطالعه که نتایجش در مجله . The American Journal of Psychiatry به چاپ رسیده است، توسط دکتر کنث اس. کندلر و همکارانش از دانشگاه ویرجینیای آمریکا انجام شده است و اولین مطالعه ای است که یافته های گذشته مبنی بر پتانسیل بیشتر افراد باهوش تر برای بیماری های عصبی را به چالش می کشد.

شیزوفرنی( اسکیزوفرنی) یک  یک اختلال روانی است که مشخصه آن از کار افتادگی فرایندهای فکری و پاسخگویی عاطفی ضعیف است. این بیماری معمولاً خود را به صورت توهم شنیداری، توهم‌های جنون آمیز یا عجیب و غریب، یا تکلم و تفکر آشفته نشان می‌دهد، و با اختلال در عملکرد اجتماعی یا شغلی قابل توجهی همراه است. شروع علائم معمولاً در دوران نوجوانی رخ می‌دهد، تشخیص بر اساس مشاهده رفتار و تجارب گزارش شده بیمار است. این بیماری حدود 2،4 میلیون نفر را در آمریکا  را مبتلا کرده است.

دلایل قطعی این بیماری تاکنون مشخص نشده است، اما محققان طی مطالعات فراوان به این نتیجه دست یافته اند که این ناهنجاری به صورت ژنتیکی به ارث می رسد.دکتر کندلر و همکارانش در این مطالعه با بررسی حدود یک میلیون و دویست مرد 18 تا 20 ساله که بین سالهای 1951 و 1975 به دنیا آمده اند، IQ آنها را ارزیابی کردند. این افراد تا سال 2010 تحت نظر بودند و پاسخ نامه های مربوط به بیماری را پر می کردند.

با آنالیز نتایج، مشخص شد که افراد با بهره هوشی کمتر، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری شیزوفرنی هستند. این رابطه برای افرادی که سابقه شیزوفرنی را در خانواده شان داشتند به مراتب قوی تر بود.

دکتر کندلر در پایان مصاحبه خبری خود تاکید کرد که یافته هایشان به معنای این نیست که افراد با بهره هوشی بالا قدرت ابتلا به بیماری شیزوفرنی را ندارند. او برای مثال ریاضیدان آمریکایی "جان نش" را نام برد که علیرغم شیزوفرن بودن، جایزه نوبل علوم اقتصادی را برد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا