استفاده از فراصوت برای راه بازگشت از در کما

دانشمندان امروزه اطلاعات مناسبی در زمینه خارج شدن افراد از حالت کما به دست آورده اند اما یاری رساندن به آنها برای بهبود یافتن و بازیابی خود موضوعی دیگر است که باید به آن بیشتر پرداخته شود. حتی بعد از خروج یک بیمار از حالت کما، اثرات به سر بردن در یک حالت ناخودآگاه مداوم می تواند منجر به آسیب های مغزی فراوانی شود و فرایند بهبود یافتن ممکن است سال ها به طول بینجامد.

به تازگی محققان در این زمینه در حال بررسی درمان های جدیدی هستند که می تواند فرایند بهبود بیماران را با سرعت بیشتری همراه سازد. این دانشمندان برای به کار انداختن دوباره مغز بیمار خارج شده از کما از ارتعاشات متمرکز شده فراصوت استفاده کردند.

این پژوهش هنوز در مراحل اولیه خود به سر می برد اما به نظر می رسد که بر روی یک نمونه آزمایشی 25 ساله به خوبی جواب داده است و فرد یاد شده بعد از انجام این روش درمانی پیشرفت چشمگیری را در فرایند بهبود و ریکاوری از خود نشان داده است. قبل از این که پزشکان یاد شده برای تحریک عصبی سلول های بخش تالاموس (ساختاری در مغز که به رله کردن سیگنال های حسی و تنظیم هوشیاری می پردازد) بیمار از تحریک صوتی استفاده کنند، پاسخ های آگاهانه او بسیار ضعیف بوده و در دریافت سخنان افراد با مشکل روبرو بود. با این حال در طول روزهای انجام درمان بیمار کاملا به هوش آمده و به صورت فعالانه در گفتگوها شرکت می کرد.

مارتین مونتی به عنوان پروفسور روانشناسی و جراحی مغز و اعصاب تغییرات ایجاد شده را چشمگیر خواند و اعلام کرد که با این روش درمانی نورون ها کاملا از نو فعال شده اند. اگر این درمان بر روی نمونه های آزمایشی بعدی نیز به خوبی به کار برود می تواند منجر به ساخت دستگاه ارزان قیمتی شود که می تواند بیماران را برای بهبود تاثیرات جانبی بیرون آمدن از کما یاری کند.

منبع: engadget