تشدید خطرناک روند کاهش جمعیت زنبورهای جهان

بر اساس تحقیقات جدید موسسه سلامت زنبور ها، جمعیت زنبورها به صورت بسیار فاحشی در حال کاهش است و دلیل این امر نیز استفاده از نوعی حشره کش ساخته بشر است. تاثیر مواد این حشره کش بر روی زنبورها به نحوی است که توانایی تولید اسپرم را در زنبورهای نر از بین می برد و به این ترتیب جمعیت زنبورها در خطر قرار می گیرد.

بر اساس تحقیقات جدید، تولید اسپرم زنبور عسل های نری که از گل و گیاه های حاوی حشره کش های نئونیکوتینوید تغذیه می کنند نسبت به سایر زنبورهای عسل نر 39 درصد کاهش یافته است.

این گروه از حشره کش ها که نئونیکوتینوید نام دارند، بیشتر در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار می گیرند و البته استفاده آن در اتحادیه اروپا از سال 2013 میلادی ممنوع شده است. بر اساس تحقیقات جدید، تولید اسپرم زنبور عسل های نری که از گل و گیاه های حاوی حشره کش های نئونیکوتینوید تغذیه می کنند نسبت به سایر زنبورهای عسل نر 39 درصد کاهش یافته است. در واقع این حشره کش ها در این مورد به عنوان یک شبه داروی کنترل کننده جمعیت زنبورها عمل کرده اند.

جفری ویلیامز به عنوان یکی از راهبران این پژوهش از دانشگاه برن در این باره اظهار داشته است که تیم تحقیقاتی او درباره چگونگی مکانیزم تاثیر این حشره کش ها بر روی اسپرم زنبورهای یاد شده مطمئن نیستند اما به نظر می رسد که این حشره کش ها پس از تولید بر روی اسپرم ها تاثیر می گذارند. لارس استراب به عنوان راهبر اصلی این تحقیق در این باره گفت: «درصد زنده بودن اسپرم و میزان اسپرم های زنده در این مورد کاهش یافته است اما این امر به معنای آن نیست که هیچ اسپرم زنده ای در این زنبورها وجود ندارد.»

البته هنوز نشانی از مرگ زنبورها در راستای استفاده از این حشره کش ها پیدا نشده است اما استفاده از این مواد سمی ساخت دست بشر را نیز می توان یکی دیگر از نشانه های تخریب کره زمین و اکوسیستم های مختلف موجود در آن توسط انسان دانست.

منبع: Engadget

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا