چرا مردم در مقابل فناوری های نو مقاومت می‌کنند؟

داشتن دغدغه درباره تاثیرات اقتصادی و اجتماعی هوش مصنوعی یکی از مهم ترین تناقضات پیرامون فناوری های نوظهور است. دلایل زیادی در مقاومت مردم در برابر فناوری های جدید وجود دارند و این دلایل در کتاب "نوآوری  و دشمنان آن: چرا مردم در مقابل فناوری های جدید مقاومت می کنند" به تفصیل شرح داده شده اند.

این کتاب در "شانزدهمین کنفرانس انجمن بین المللی شومپتر" در مونترئال به نمایش در آمد. در این کتاب به تاریخ طولانی مقاومت در مقابل پیشرفت های فناورانه اشاره شده و این که باید برای درک این واقعیت به تاریخ رجوع کرد.

داشتن دغدغه درباره تاثیرات اقتصادی و اجتماعی هوش مصنوعی یکی از مهم ترین تناقضات پیرامون فناوری های نوظهور است.

رجوع به گذشته برای یافتن دلایل مقاومت در مقابل فناوری

این کتاب به 600 سال خصومت با فناوری از جمله به مقاومت در مقابل استفاده از قهوه در قرون وسط در خاورمیانه گرفته تا مشاجره های امروزی بر سر تاثیر بالقوه هوش مصنوعی، پهپادها، چاپ سه بعدی و ویرایش ژن ها اشاره می کند.

این کتاب می نویسد که جامعه تمایل دارد زمانی فناوری های جدید را پس می زند که آن ها متوجه شوند چنین نوآوری هایی جانشین بشریت می شوند و آن را تقویت نمی کنند. با این حال زمانی که فناوری ها از تمایل انسان ها برای داشتن هدف، معنا و همخوانی با طبیعت پشتیبانی می کنند، مردم هم با آغوش باز پذیرای آن ها می شوند. پذیرش فناوری در این حالت حتی زمانی که گران هستند یا وقتی کاربرد آن ها زمان بر است، نیز صورت می گیرد.

به طور مثال، روزهای آغازین معرفی تراکتورها در ایالات متحده به ندرت این تصور بود که آن ها کارآیی مزارع را افزایش می دهند. در واقع این تصور وجود داشت که تراکتورها مزیت های کمی به اسب ها دارند.

تلفن های  آجری درباره فناوری های جدید به ما چه درسی می دهند؟

با وارد شدن و انتقال فناوری ها در کشورها و قاره های مختلف، مفاهیم اجتماعی آن ها نیز تغییر می کند. به طور مثال، زمانی که در سال 1983 موتورلا تلفن های همراه را در امریکا معرفی کرد، از این ابزار سوی مردم به عنوان اسباب بازی برای ثروتمندان تلقی شد. این تلفن های همراه 4000 دلار قیمت (معادل 10 هزار دلار امروزی) قیمت داشتند، دو پوند وزن داشتند، حدود بیش از 30 سانتی متر ارتفاع داشنند، شارژ آن ها 10 ساعت طول می کشید و افراد فقط می توانستند نیم ساعت با آن صحبت کنند.

بنابراین آن ها به دلیل شکل و وزنشان تفلن های آجری لقب گرفتند. اولین مدل تلفن همراه DyanTAC نام داشت که خلاصه شده پوشش ناحیه کلی سازگار دینامیک بود. بر خلاف این اسم ناموزون، مدل های اولیه در پیشرفت دادن بشریت به ویژه نسل جوان مزیت اندکی داشتند. سرعت استفاده از این فناوری در ایالات متحده اندک بود و کاربرد آن در این کشور بسیار کمتر از اروپا، آسیا و افریقا بود.

زمانی که تلفن های همراه به افریقا رسیدند، مهندسان آن ها را بازسازی کردند و کارآفرینان کنیایی با استفاده از مدل های تجاری جدید، آن ها را اشاعه دادند.

تلفن های همراه امروزی دیگر فقط یک ابزار ارتباطاتی نیستند بلکه به عنوان بانک، مدرسه، کلینیک و وسیله ای برای اشاعه دادن شفاف سازی و دموکراسی عمل می کنند. این تلفن ها بشریت را به شیوه هایی حمایت کرده اند که اوایل دهه 1980 قابل پیش بینی نبود. این ابزار همچنین به عنوان مدلی برای پیشرفت های بشری در بخش هایی مانند عرضه برق خارج از شبکه عمل می کنند.

در حال حاضر در دورانی زندگی می کنیم که در آن تنوع و خلاقیت فناورانه فرصت های نامحدودی برای بسط دادن پتانسیل بشری برای همه و نه فقط در بخش های خاص و انحصاری جوامع  در اختیار می گذارد.

تحقیقات نشان داده مقاومت مردم در مقابل استفاده از فناوری های جدید زمانی افزایش می یابد که آن ها متوجه شوند مزیت های فناوری های جدید فقط برای بخش کوچکی از جامعه خواهد بود در حالی که خطرهای آن برای عموم است.

همچنین فناوری های جدید زمانی با مخالف شدید مردم مواجه می شوند که آن ها متوجه شوند خطرها و ریسک استفاده از آن ها در کوتاه مدت حس خواهد شد در حالی که مزایای آن فقط در بلند مدت حس خواهد بود. بنابراین اعلام کردن به مردم مبنی بر این که فناوری های جدید به نسل های آینده مزیت می رساند، مانع از خشم نسل های کنونی نخواهد شد.

یکی از راه های حال این مشکل کارآفرینی اجتماعی است این در حالی است که برای بسیاری این عنوان به مفهوم سازمان غیردولتی یا خیریه است. اما آنچه در حال حاضر لازم است، وارد کردن مردم به حوزه کارآفرینی است.

این امر به معنای جستجو کردن راه های جدیدی است که از طریق آن ها کار آفرینی به معنای مشارکت در منافع عام خواهد بود. این واقعیت که کارآفرین ها از فناوری های جدید برای افزایش رفابت پذیری استفاده می کنند، موجب می شود مردم فناوری را از کاربردهای آن جدا ندانند.

سرنوشت فناوری های جدید کماکان توسط تعادل قدرت تعیین می شود. به طور مثال، برای حدود 400 سال، حاکمان امپراتوری عثمانی با چاپ کردن قرآن مخالف بودند زیرا از دید آن ها، انجام این کار نقش رهبران مذهبی به عنوان منابع فرهنگی را به زیر می آورد. زمانی که حاکملن پی بردند واژگان چاپ شده قدرت آن ها را افزایش می دهد، به تدریج با قوانینی که چاپ قرآن را ممنوع می کردند، مخالفت کردند.

 فناوری های جدید برای تقویت رشد اقتصادی، برآوردن نیازهای انسانی و حفاظت از محیط زیست حیاتی هستند. به طور مثال، فناوری های انرژی پاک مانند سلول های فتوولتائیک خورشیدی و توربین های بادی در کاهش دادن انتشارات دی اکسید کربن و برخورد با چالش های تغییرات جوی نقش اساسی ایفا می کنند.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا