علم در همه مراحل زندگی راهگشاست

وی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه لندن در رشته زیست شناسی انسانی و آناتومی دریافت کرد. در ادامه مدرک Ph.D را در سال 1991 (1370) در رشته جنین شناسی بالینی از دانشگاه کمبریج لندن دریافت نمود. سپس به مدت یکسال به عنوان جنین شناس در مرکز  Bourn and Hallam در کشور انگلستان فعالیت کرد (اولین نوزاد حاصل از IVF در این مرکز به دنیا آمد). وی پس از ورود به ایران در سال1372، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شد. در همان سال با همکاری یک تیم پزشکی اقدام به تاسیس مرکز باروری و ناباروری اصفهان کرد و شروع به درمان بیماران نابارور به روش IVF و ICSI نمود.  دکتر نصر اصفهانی در طول سالهای 1372 تاکنون به عنوان یکی از اعضای فعال پژوهشکده رویان بوده و در زمینه های گوناگون علمی به خصوص در زمینه جنین شناسی کارهای تحقیقاتی بسیاری را انجام داد.  وی همچنین در سال 1383 با همراهی و حمایت زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی پژوهشکده زیست فناوری اصفهان را راه اندازی و از آن زمان تاکنون به عنوان رئیس این پژوهشکده فعالیت می کند و با انجام بسیاری از طرحهای موفق تحقیقاتی باعث پیشرفت و ترقی علم در این مرز و بوم شده است.

دکتر محمد حسین نصر اصفهانی تاکنون به عنوان استاد راهنما 27 طرح  پایان نامه دانشجویی در مقطع دکترا، 60 طرح پایان نامه دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد و 4 طرح دکترای حرفه ای را هدایت کرده است و دارای بیش از 205 مقاله در مجلات بین المللی داخلی و خارجی و 74 مقاله در مجلات داخلی و بیش از 70 خلاصه مقاله داخلی و همچنین بیش از 67 خلاصه مقاله بین المللی است.  دکتر نصر اصفهانی علاوه بر رشته تخصصی خود که جنین شناسی بالینی است فعالیت های زیادی را در زمینه های شبیه سازی حیوانی، سلولهای بنیادی، ژنتیک و… انجام داده است.

وی به عنوان مسئول پروژه شبیه سازی گوسفند برای اولین بار در خاور میانه فصلی نو را در علم و دانش این کشور رقم زده است . گفت وگوی ما را با دکتر نصر اصفهانی بخوانید.

اگر به عقب بازگردید، بازهم به سراغ این مسیر می روید؟

اگر فرصتی برای برگشت به عقب باشد، دراین صورت همه افراد تجربه یک زندگی را دارند و سعی می کنند بهتر از قبل نسبت به آنچه می زیسته اند ،زیست کنند .اما من فکر می کنم بازهم همین مسیر را انتخاب کنم.

مشوق اصلی شما در انتخاب این راه چه کسانی بوده اند؟

همیشه پدر و مادرم برای ادامه تحصیل مشوق اصلی من بوده اند. اول با اتکا به خداوند و سپس با سعی و تلاش خودم توانسته ام به امروز برسم.

نقاط ضعف و قوت علمی کشور را در چه موضوعاتی می بینید؟

امروزه علم است که همه زندگی را تحت تسلط خود درآورده است تا جایی که همیشه این جمله ؛ علم بهتر است یا ثروت در میان بوده و پاسخ آن این است  که در کنار علم می توان به ثروت، سلامتی و رفاه دست یافت و این علم است که در همه مراحل زندگی راهگشاست. درکشور ما نیز توانمندی های علمی بالایی وجود دارد و باید بتوانیم این علم را به ثروت تبدیل کنیم . البته در حال حاضر کشور ما این روند را به آهسته ای طی می کند که وظیفه ما به عنوان محققین در مراکز تحقیقاتی و دولتمردان این است که بتوانیم با علم و فناوری به ثروت  ملی و افتخار ملی دست پیدا کنیم .

چه موانع و مشکلاتی بر سر راه محققین و پژوهشگران کشور وجود دارد ؟

یکی از مشکلات و معضلاتی که جامعه ما در دهه آینده با آن روبه رو می شود تعداد زیاد فارغ التحصیلان است که از دبستان تا دکترا برای آنها هزینه کرده ایم و جایگاه کمک به آنها را نداریم ،یعنی نه شغل داریم و نه مراکز تحقیقاتی .در کنار این موارد نیز مراکز تحیقاتی بودجه مالی کافی برای جذب فازغ التحصیلان را ندارند.

اگر چه که برای دولتمردانمان بسیار سخت است اما امیدوارم برنامه ای بیاندیشند که با تبدیل علم به ثروت بتوانند آینده شغلی جوانانی که این راه را پیموده اند، تضمین کنند. به عقیده من این یکی از مشکلاتی است که جامعه  با آن روبه رو می شود باید نسبت به آن خوب فکر کرد و خوب اندیشید تا ازاین معضل  بیرون بیاییم، در صورتی که اینها فرصتی برای آینده کشور هستند.

تاثیر تولید مقالات بر آینده علمی کشور را چطور ارزیابی می کنید؟

تولید مقالات علمی اتفاق بسیار خوبی است، زیرا تمام کشورها این حرکت را انجام داده اند. اما این که میلیون ها مقالهISI داشته باشیم و کسی از آنها استفاده نکند نه تنها خوب نیست، بلکه ضرر دارد و  نتیجه عکس هم می تواند داشته باشد.

ما باید علمی را تولید کنیم که دنیا بتواند ازآن استفاده کند و دنبال تولید مقاله نباشیم و به دنبال کاربردی کردن علم مان باشیم.مقاله پیش زمینه رسیدن به علم است . زمینه  تبدیل علم به ثروت باید فراهم شود.

چه توصیه ای به دانشجویانی که وارد این حوزه می شوند، دارید؟

در وهله اول اینکه از خداوند بخواهند در کارها به آنها کمک کند .چون سر رشته همه کارها دست خداوند و ائمه اطهار است و اینکه هیچ کاری در دنیا بدون مشکل نیست و باید مشکلات را دور زد و باصبر ، علم و بردباری و با اندیشه مطالعات زمینه ای ،بتوانند خودشان را به موفقیت برسانند.

 

گفتگو: فرگل غفاری

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا