بریتانیا در آستانه زلزله علمی

آن گلاور از دانشگاه آبردین و مشاور علمی پیشین اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم مردم بریتانیا برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا گفت: شخصا نسبت به این تصمیم به شدت نگران هستم و درباره آینده علمی، مهندسی و فناوری بریتانیا نگرانی های زیادی دارم. موفقیت بریتانیا در توسعه تحقیقات علمی وابستگی چشمگیری به این نکته دارد که این کشور بخشی از ساز و کارهای علمی اتحادیه اروپا باشد.

کریستین موتزل از دانشمندان انستیتو تحقیقات فضایی آکادمی علوم اتریش نیز گفت: نتیجه این همه پرسی مشخص شده است و حالا باید تلاش شود تا همکاری های علمی میان بریتانیا و اتحادیه اروپا حتی فراتر از قبل ادامه یابد، هر چند به واسطه لزوم تأمین منابع مالی، این روند دشوارتر از قبل خواهد بود. بدون شک خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا فعالیتهای علمی و تحقیقاتی ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

گری مک داول مدیر اجرایی بنیاد The Future of Research در ماساچوست آمریکا: فرار مغزها از بریتانیا اجتناب ناپذیر خواهد بود.

رابرت لکلر رئیس آکادمی علوم پزشکی بریتانیا در لندن نیز اعلام کرد: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را باید نتیجه ناامید کننده ای برای عرصه علوم پزشکی به شمار آورد. در این میان جامعه علمی باید پیامهای روشنی ارسال کرده و نشان دهد که ما هنوز به توسعه همکاری ها روی خوش نشان می دهیم. حالا باید این اطمینان خاطر حاصل شود که همکاری های علمی بریتانیا و اتحادیه اروپا همچنان ادامه پیدا کند.

وندی پیات، مدیر عامل گروه Russell دانشگاههای بریتانیا اظهار کرد: رأی اخیر مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اروپا نوعی عدم اطمینان برای دانشگاههای پیشروی بریتانیا ایجاد کرده است اما ما همچنان با دولت همکاری می کنیم تا اثرات منفی این اتفاق را به حداقل برسانیم. یادمان باشد بریتانیا هنوز از این اتحادیه خارج نشده و به همین دلیل محققان این کشور نباید فکر کنند که سریعا متأثر از نتایج این تصمیم خواهند شد.

گری مک داول مدیر اجرایی بنیاد The Future of Research در ماساچوست آمریکا نیز گفت: این یک واقعیت سخت است و قطعا به وضعیتی می رسد که در آن فرار مغزها از بریتانیا اجتناب ناپذیر خواهد بود.

منبع: nature

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا