ابداع روشی انقلابی در تولید کودهای شیمیائی

گروهی از محققان در کلرادو راهکاری جدید برای استفاده از اشعه خورشید در سنتز آمونیاک به عنوان عنصر کلیدی در تولید کود های شیمیایی پیدا کردند . در حال حاضر تنها دو راه برای فرآیند فوق استفاده می شود که روش اول NH3 نامیده می شود و دیگری ترکیب نیتروژن و هیدروژن را در بر می گیرد . روش اول بیولوژیکی بوده که با استفاده از باکتری های موجود در ریشه حبوبات و سایر گیاهان و استفاده از پروتئینی به نام نیتروژناز در آن ها برای تبدیل نیتروژن به آمونیاک صورت گرفته و روش دوم فرآیندی صنعتی ، شامل واکنش هایی شیمیایی است که از عنصر دما و فشار در آن ها استفاده می شود .

ترکیب نانو بلور های سولفید کادیوم که از جذب نور خورشید دریافت می شود می تواند باعث تحریک الکترون ها و تبدیل N2 به NH3 شود .

 پژوهشگران آزمایشگاه ملی انرژی در ایالات متحده واقع در کلرادو به همراه تیمی از محققین دانشگاه کلرادو ، فرآیند جدیدی را معرفی کرده اند که سنتز به وسیله مهار پتانسیل بیو شیمیایی نیتروژناز در تولیدات صنعتی به کار می رود .

جوردن دوکوویچ استاد دانشگاه و از اعضای تیم تحقیقاتی فوق در این خصوص گفت : ترکیب نانو بلور های سولفید کادیوم که از جذب نور خورشید دریافت می شود می تواند باعث تحریک الکترون ها و تبدیل N2 به NH3 شود . وی در ادامه توضیحات خود اظهار داشت که ترکیب نانو بلور ها نیمه هادی بوده و با جذب نیتروژناز به عنوان کاتالیزوری طبیعی عمل کرده که نیتروژن مورد نظر را به آمونیاک مورد نیاز تبدیل خواهد کرد .

در حال حاضر ، تولید کود های شیمیایی فرآیندی است که به طور کلی وابسته به سوخت های فسیلی بوده که بر اساس یافته های جدید می توان پایداری بیشتری را در مصارف سوخت های فسیلی در جهت تولید کود های شیمیایی شاهد باشیم .

در پایان کاترین براون محقق و دانشمند پژوهشگر در مرکز تحقیقاتی NREL اعلام کرد که استفاده از نور به عنوان کاتالیزور کاری بس دشوار بوده که در حال حاضر  با وجود فناوری های جدید و کار آمد در تولید مواد شیمیایی و سوخت می توان به آینده بیش از پیش امیدوار بود .

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره نشریه Science  منتشر شده به طور مشروح در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

 

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا